![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Eksamen 1P mai 2014
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
I oppgave 8d) på del 1, hvordan kan A og P være proporsjonale? P/A er jo ikke konstant?:S
Altså, i avtale 1. Den avtalen hun jenta hadde. Proporsjonale størrelser er jo når Y/X= k og likningen til en konstant "funksjon" er jo oftest Y=K*X???
Jeg tolket "prisen per trening" som 20kr per trening i Avtale 1 og 0kr per trening i Avtale 2.
20kr/1 = 20kr
40kr/2 = 20kr
60kr/3 = 20kr
80kr/4 = 20kr
Dermed får du Y = kx, fordi Y = 20x.
Jeg er usikker på om du kan si at to størrelser er konstant når den ene er null. Man skal jo kunne dele på ett av tallene for å få det andre igjen, og man kan ikke dele på null.
Men det vet jeg ikke helt. Du får jo 0, som er en slags konstant, så det ville vært fint om noen som var sikker kunne svare på dette.
20kr/1 = 20kr
40kr/2 = 20kr
60kr/3 = 20kr
80kr/4 = 20kr
Dermed får du Y = kx, fordi Y = 20x.
Jeg er usikker på om du kan si at to størrelser er konstant når den ene er null. Man skal jo kunne dele på ett av tallene for å få det andre igjen, og man kan ikke dele på null.
Men det vet jeg ikke helt. Du får jo 0, som er en slags konstant, så det ville vært fint om noen som var sikker kunne svare på dette.
Y= 20x. Y var på formen Y=ax+b. Det var 20x som stigningstall, men det var en fast kostnad også på 160,-? Om jeg ikke husker feil. Men nei, Y var ikke Y=20x. For hver x økte prisen med 20x+160!
Jeg skjønner hva du mener, og det er to forskjellige måter å tolke oppgaven på.
Er "prisen per trening" det du betaler for hver gang du trener, eller er det det totale månedsbeløpet delt på hvor mange ganger du trener?
Jeg valgte å tolke det som det første.
Jeg gjør et par oppgaver innimellom utover dagen, så kan vi se om jeg blir ferdig.
Og husk: jeg er bare en person, og har ikke tilgang til fasit, så hvis du ser en feil burde du rette den, eller eventuelt poste den her slik at jeg kan rette den selv.
Er "prisen per trening" det du betaler for hver gang du trener, eller er det det totale månedsbeløpet delt på hvor mange ganger du trener?
Jeg valgte å tolke det som det første.
Jeg gjør et par oppgaver innimellom utover dagen, så kan vi se om jeg blir ferdig.
Og husk: jeg er bare en person, og har ikke tilgang til fasit, så hvis du ser en feil burde du rette den, eller eventuelt poste den her slik at jeg kan rette den selv.
Hvor ser dere oppgavene og foreløpig løsningsforslag? Jeg bidrar gjerne, men det betinger jo at jeg får se oppgavene først.
Og helst det dere har fått til allerede, så jeg ikke gjør dobbelt arbeid unødvendig. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- World works; done by its invalids
- Innlegg: 838
- Registrert: 26/04-2012 09:35
http://matematikk.net/side/1P_2014_v%C3 ... C3%98SNINGGjest skrev:Hvor ser dere oppgavene og foreløpig løsningsforslag? Jeg bidrar gjerne, men det betinger jo at jeg får se oppgavene først. :P Og helst det dere har fått til allerede, så jeg ikke gjør dobbelt arbeid unødvendig. :)
Oppgaven er her: http://matematikk.net/side/Eksamensoppgaver
Der røk seksern.. tror jeg.. Den oppgaven med når det lønner seg med avtale 2 kan jo løses på flere måter! Ikke bare grafisk. Jeg husker ikke nå hva jeg gjorde, men det var ikke helt på trynet. Tror kanskje jeg regnet ut når avtale 1 begynner å bli dyrere enn avtale 2. Poenget er jo å gjøre det riktig, samma hvilken fremgangsmåte man bruker, ikke sant? De kan ikke trekke meg ned for å gjøre det på en annen måte enn sensor ville ha gjort det. Nå må sensorer tenke at elevene har begrenset med tid, og del 1 i 1P har så innmari mye mellomregning som man må utføre UTEN lommeregner. De sier poengsummen er veilendene, men det er den jo søren ikke. Jeg fikk 54 poeng sist pga noen ekstremt dumme feil, men de ga meg 5 for det.. tror jeg nå får 56-58 poeng. Vet ikke mer.. kan jeg ikke få sekser da? Åhh.. sykt frustrert og lei meg nå..
http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-vi ... inger-VGO/en eller annen skrev:Der røk seksern.. tror jeg.. Den oppgaven med når det lønner seg med avtale 2 kan jo løses på flere måter! Ikke bare grafisk. Jeg husker ikke nå hva jeg gjorde, men det var ikke helt på trynet. Tror kanskje jeg regnet ut når avtale 1 begynner å bli dyrere enn avtale 2. Poenget er jo å gjøre det riktig, samma hvilken fremgangsmåte man bruker, ikke sant? De kan ikke trekke meg ned for å gjøre det på en annen måte enn sensor ville ha gjort det. Nå må sensorer tenke at elevene har begrenset med tid, og del 1 i 1P har så innmari mye mellomregning som man må utføre UTEN lommeregner. De sier poengsummen er veilendene, men det er den jo søren ikke. Jeg fikk 54 poeng sist pga noen ekstremt dumme feil, men de ga meg 5 for det.. tror jeg nå får 56-58 poeng. Vet ikke mer.. kan jeg ikke få sekser da? Åhh.. sykt frustrert og lei meg nå..
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Jeg så på det. Det står jo med "bold" skrift at poengsummen er veiledende, men veldig få sensorer følger den praksisen. De ser på poengsummen eller de dumme feilene. Jeg skjønner at enkle oppgaver skal man klare, men er fort gjort å gjøre en glipp...
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)