Eksamen 1P mai 2014

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

malakuja
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 23/01-2013 21:05

Jeg dør etter å vite hvordan jeg gjorde det på denne, er det noen som vet når fasit legges ut? :P
benris
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 24/05-2014 21:53

Jeg skriver del 1 av fasiten nå. Kan se på del 2 i morgen om ingen andre gjør det.
en eller annen

I oppgave 8d) på del 1, hvordan kan A og P være proporsjonale? P/A er jo ikke konstant?:S
en eller annen

Altså, i avtale 1. Den avtalen hun jenta hadde. Proporsjonale størrelser er jo når Y/X= k og likningen til en konstant "funksjon" er jo oftest Y=K*X???
benris
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 24/05-2014 21:53

Jeg tolket "prisen per trening" som 20kr per trening i Avtale 1 og 0kr per trening i Avtale 2.
20kr/1 = 20kr
40kr/2 = 20kr
60kr/3 = 20kr
80kr/4 = 20kr

Dermed får du Y = kx, fordi Y = 20x.

Jeg er usikker på om du kan si at to størrelser er konstant når den ene er null. Man skal jo kunne dele på ett av tallene for å få det andre igjen, og man kan ikke dele på null.
Men det vet jeg ikke helt. Du får jo 0, som er en slags konstant, så det ville vært fint om noen som var sikker kunne svare på dette.
heihei

Kan du legge ut del 2 av IP eksamen idag?
BBB

og oppgave 9 av del 1 mangler også.
en eller annen

Y= 20x. Y var på formen Y=ax+b. Det var 20x som stigningstall, men det var en fast kostnad også på 160,-? Om jeg ikke husker feil. Men nei, Y var ikke Y=20x. For hver x økte prisen med 20x+160!
benris
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 24/05-2014 21:53

Jeg skjønner hva du mener, og det er to forskjellige måter å tolke oppgaven på.
Er "prisen per trening" det du betaler for hver gang du trener, eller er det det totale månedsbeløpet delt på hvor mange ganger du trener?
Jeg valgte å tolke det som det første.

Jeg gjør et par oppgaver innimellom utover dagen, så kan vi se om jeg blir ferdig.
Og husk: jeg er bare en person, og har ikke tilgang til fasit, så hvis du ser en feil burde du rette den, eller eventuelt poste den her slik at jeg kan rette den selv.
Gjest

Hvor ser dere oppgavene og foreløpig løsningsforslag? Jeg bidrar gjerne, men det betinger jo at jeg får se oppgavene først. :P Og helst det dere har fått til allerede, så jeg ikke gjør dobbelt arbeid unødvendig. :)
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Gjest skrev:Hvor ser dere oppgavene og foreløpig løsningsforslag? Jeg bidrar gjerne, men det betinger jo at jeg får se oppgavene først. :P Og helst det dere har fått til allerede, så jeg ikke gjør dobbelt arbeid unødvendig. :)
http://matematikk.net/side/1P_2014_v%C3 ... C3%98SNING

Oppgaven er her: http://matematikk.net/side/Eksamensoppgaver
en eller annen

Der røk seksern.. tror jeg.. Den oppgaven med når det lønner seg med avtale 2 kan jo løses på flere måter! Ikke bare grafisk. Jeg husker ikke nå hva jeg gjorde, men det var ikke helt på trynet. Tror kanskje jeg regnet ut når avtale 1 begynner å bli dyrere enn avtale 2. Poenget er jo å gjøre det riktig, samma hvilken fremgangsmåte man bruker, ikke sant? De kan ikke trekke meg ned for å gjøre det på en annen måte enn sensor ville ha gjort det. Nå må sensorer tenke at elevene har begrenset med tid, og del 1 i 1P har så innmari mye mellomregning som man må utføre UTEN lommeregner. De sier poengsummen er veilendene, men det er den jo søren ikke. Jeg fikk 54 poeng sist pga noen ekstremt dumme feil, men de ga meg 5 for det.. tror jeg nå får 56-58 poeng. Vet ikke mer.. kan jeg ikke få sekser da? Åhh.. sykt frustrert og lei meg nå..
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

en eller annen skrev:Der røk seksern.. tror jeg.. Den oppgaven med når det lønner seg med avtale 2 kan jo løses på flere måter! Ikke bare grafisk. Jeg husker ikke nå hva jeg gjorde, men det var ikke helt på trynet. Tror kanskje jeg regnet ut når avtale 1 begynner å bli dyrere enn avtale 2. Poenget er jo å gjøre det riktig, samma hvilken fremgangsmåte man bruker, ikke sant? De kan ikke trekke meg ned for å gjøre det på en annen måte enn sensor ville ha gjort det. Nå må sensorer tenke at elevene har begrenset med tid, og del 1 i 1P har så innmari mye mellomregning som man må utføre UTEN lommeregner. De sier poengsummen er veilendene, men det er den jo søren ikke. Jeg fikk 54 poeng sist pga noen ekstremt dumme feil, men de ga meg 5 for det.. tror jeg nå får 56-58 poeng. Vet ikke mer.. kan jeg ikke få sekser da? Åhh.. sykt frustrert og lei meg nå..
http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-vi ... inger-VGO/
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
en eller annen

Jeg så på det. Det står jo med "bold" skrift at poengsummen er veiledende, men veldig få sensorer følger den praksisen. De ser på poengsummen eller de dumme feilene. Jeg skjønner at enkle oppgaver skal man klare, men er fort gjort å gjøre en glipp... :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
benris
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 24/05-2014 21:53

Er det ikke 93% for å få 6 på skriftlig eksamen?
Da trenger man 56 poeng.

Det står jo "bruk grafen", som er det samme som "finn ut grafisk", men du får nok noen poeng for andre metoder også.
Svar