Gauss-Jordan-Eliminasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
jorgen94

Klarer ikke å forstå helt konseptet med Gauss-Jordan-eliminasjon. Det er jo mange måter man kan eliminere på, og svarene blir jo ulike. Er det riktig at svarene kan bli ulike, avhengig av hvordan man velger å eliminere på? Altså er mitt svar som er skrevet nedenfor like riktig som fasitsvaret?

F.eks så skal jeg løse dette likningssystemet:
x+y+z=8
2x-y=4
x-y+3z=2

Har laget en utvidet matrise av disse likningene, og brukt Gauss-Jordan-eliminasjon. Jeg ender opp med at x=31/9, y=26/9 og z=5/3.
Fasiten derimot at svaret er at x= 19/5, y=18/5 og z=3/5.

Noen som vet dette?
Lektorn
Riemann
Riemann

Du sjekker om løsningen din er korrekt ved å sette inn i de tre likningene. Da får du nok feil på minst en av dem.
Aleks855
Rasch
Rasch

jorgen94 wrote:Klarer ikke å forstå helt konseptet med Gauss-Jordan-eliminasjon. Det er jo mange måter man kan eliminere på, og svarene blir jo ulike.
Ja, det er flere måter å eliminere på, men nei, svarene blir ikke ulike. Så lenge du utfører lovlige operasjoner, så vil likningssystemet ha samme løsninger hele veien. Hele poenget med radoperasjonene er at du bevarer løsningene på likningene.
Image
viking
Dirichlet
Dirichlet

Hvis ligningene ikke er lineært uavhengige kan godt flere vektorer være løsningen. Er de uavhengige er det bare en løsning.
Aleks855
Rasch
Rasch

Det har du selvfølgelig helt rett i. Min feil å begrense meg til bestemte systemer.
Image
Post Reply