Kanskje jeg er dum, ikke vet jeg, men jeg sitter med et ekstremt jernteppe når jeg leser og leser på denne oppgaven...
Et småfly som kan holde en konstant akselerasjon på 3,0 m/s2, må ha en fart på 30 m/s for å kunne lette.
Hvor lang må startstripa være?
Kan noen forklare fremgangsmåter, samtidig oppgi formler.. Sitter helt fast her :/
Takk på forhånd!
Bevegelse
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Med forbehold, du kan vel bruke at:
[tex]s=v_0t\,+\,0.5a*t^2[/tex]
så finnerdu t vha v=a*t
uansett, jeg får s = 450 meter
høres det fornuftig ut?
[tex]s=v_0t\,+\,0.5a*t^2[/tex]
så finnerdu t vha v=a*t
uansett, jeg får s = 450 meter
høres det fornuftig ut?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Hvordan fikk du det? Med startfart 0 m/s tar det (med gitte akselerasjon) 10 sekunder å nå sluttfarten på 30 m/s. Setter vi inn i strekningsformelen du oppga, med [tex]v_0=0[/tex], får jeg 150 meter. Alternativt kan en vel bruke [tex]s= \frac{1}{2} ( v_0 +v))t[/tex], som med [tex]v=30[/tex], [tex]v_0=0[/tex] og [tex]t=10[/tex] også gir [tex]s=150[/tex]m.Janhaa wrote: uansett, jeg får s = 450 meter
høres det fornuftig ut?
Er for tiden i førstegangstjeneste i forsvaret, og merker ting lett glemmes, så fullt mulig jeg er på bærtur nå

Forøvrig er denne posten en fin huskelapp i fysikk:
http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... 13&t=37190
nei, si det, jeg jobber på flyttefot... :=)skf95 wrote:Hvordan fikk du det? Med startfart 0 m/s tar det (med gitte akselerasjon) 10 sekunder å nå sluttfarten på 30 m/s. Setter vi inn i strekningsformelen du oppga, med [tex]v_0=0[/tex], får jeg 150 meter. Alternativt kan en vel bruke [tex]s= \frac{1}{2} ( v_0 +v))t[/tex], som med [tex]v=30[/tex], [tex]v_0=0[/tex] og [tex]t=10[/tex] også gir [tex]s=150[/tex]m.Janhaa wrote: uansett, jeg får s = 450 meter
høres det fornuftig ut?
Er for tiden i førstegangstjeneste i forsvaret, og merker ting lett glemmes, så fullt mulig jeg er på bærtur nå![]()
Forøvrig er denne posten en fin huskelapp i fysikk:
http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... 13&t=37190
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.