Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Prøv å bruk "Tex-editor" når du skriver inn uttrykkene så blir det bedre.
På oppgave 3 regner jeg med du fikser telleren? Den har de samme momentene som de oppgavene du allerede har løst.
I nevneren kommer det en ny potensregel inn i bildet: [tex](a \cdot b)^{m} = a^{m} \cdot b^{m}[/tex]
I slike oppgaver lønner det seg ofte å beholde grunntallene som er gitt (i ditt tilfelle 2 og 3) helt til slutten, så kan du evt. forkorte eller gange ut til slutt. Dvs. det er ikke så lurt å gange sammen slik du gjør i nevneren.
Lektorn wrote:Prøv å bruk "Tex-editor" når du skriver inn uttrykkene så blir det bedre.
På oppgave 3 regner jeg med du fikser telleren? Den har de samme momentene som de oppgavene du allerede har løst.
I nevneren kommer det en ny potensregel inn i bildet: [tex](a \cdot b)^{m} = a^{m} \cdot b^{m}[/tex]
I slike oppgaver lønner det seg ofte å beholde grunntallene som er gitt (i ditt tilfelle 2 og 3) helt til slutten, så kan du evt. forkorte eller gange ut til slutt. Dvs. det er ikke så lurt å gange sammen slik du gjør i nevneren.