Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
er stuck i denne oppgaven.
er omtrent 1 mm fra å løse den hver gang føler jeg.. trur jeg har kjørt meg fast.
gjelder begge del oppgaver.
Forøvrig de svarere jeg får stoler jeg ikke på heller
oppgave 1 får jeg som svar (x-1)(x-2/3)
oppgave 2 får jeg som svar (x-4)
Samle alt på en side så du får null på den andre siden.
Sett alt på felles brøkstrek, trekk sammen og faktoriser.
Tegn fortegnsskjema for alle faktorene. Husk at når nevner er null har du ingen løsning.
Ja, lag fortegnsskjema med en linje for hver faktor (i både teller og nevner) og så en oppsummerende linje til slutt.
Ikke glem å ta med konstanter også, der det dukker opp. Hvis disse er negative snus hele resultatet.
Husk også at de verdier som gir null i faktorene fra nevneren må tas ut av løsningen.
ok i oppgave b får jeg dette:
x^2-9x+16.. som faktorisert da blir [tex]x=9+\sqrt{17} x=9-\sqrt{17}[/tex]
Å det over fellesnevner som jeg da får til å bli (x-3)(x-2)
fatte liksom ikke helt ka æ gjør vidre da...