Fysikk vektorer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Supersander
Fibonacci
Fibonacci

Har fått denne oppgaven som en viktig del av forbredelsen til tentamen. Hadde vært helt supert om noen kunne gått igjennom den for meg. Skal være forholdsvis enkel :)

Image
zell
Guru
Guru

nord står vinkelrett på øst. hastigheten i nordlig retning (y-aksen) er 3 m/s, hastigheten i østlig retning (x-aksen) er 1 m/s. Følgelig må den resulterende hastigheten være:

[tex]v = \sqrt{v_x^2+v_y^2} = \sqrt{10} = 3.16[/tex]

Men hva er retningen? Hint: tangens
Guest

Ble bare mer og mer usikker av den utregningen, da jeg aldri har gjort noe på den måten. Hehe.
Finnes det en enklere måte ved bruk av cosisnus? Og om noen orker så hadde det vært fint om noen kunne gått igjennom hele oppgaven fra start til slutt. Hadde vært evig takknemmelig. Tentamen imorgen...
Josefe

Har denne oppgaven jeg, kan denne løses kjapt og enkelt?

Image
zell
Guru
Guru

Jeg har brukt Pytagoras' læresetning. Du kan selvfølgelig bruke cosinus også (hypotenus/hosliggende katet), men da må du ha vinkelen. Du vet begge katetene i trekanten (nord og øst), altså må vinkelen være gitt ved:

[tex]\tan{\theta} = \frac{v_y}{v_x} \ \Rightarrow \ \theta = \arctan{\frac{3}{1}} = 71.57^\circ[/tex]

Resultanten for hastigheten er da: [tex]\cos{\theta} = \frac{v_x}{v} \ \Rightarrow \ v = \frac{v_x}{\cos{\theta}} = \frac{1}{\cos{71.57^\circ}} = 3.16 \ \text{m/s}[/tex]
Guest

Ok, takk skal du jaggu meg ha, gikk opp et lys for meg nå :)

Men hvordan tegner jeg dette som vektorer? I teksten står det: Tegn dette som vektorer der den resulterende farten på isfjellet skal komme fram som en vektor"
zell
Guru
Guru

Image
Guest

Tusen takk.

Hva med den oppgaven til Josefe?

Regnes den slik?

a)

Fx = 150 N * cos 30 = 129,9 N
Fy = 150 N * sin 30 = 75 N

b) vet jeg ikke.
Guest

Noen som har forslag til oppgave b? hvordan den regnes ut?
zell
Guru
Guru

Det er korrekt!

Normalkraften er lik tyngdekraften, men med motsatt fortegn. Altså er det kraften bakken utøver på kjelken (og den kraften som kjelken føler - du har aldri kjent tyngdekraft...)
Guest

Kunne du gjort utregninger på det? :)
zell
Guru
Guru

Glemte at du også har en vertikalkraft her (løft).

[tex]\sum \text{F}_z = 0 \ \Rightarrow \text{N}+\text{F}_\text{v} = \text{G}[/tex]

Sett inn for Fv og G og regn ut.
Post Reply