Excel - visning av verktøy

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Ole Kristian

Holder for tiden på med excelundervisning for en 9.klasse, og har et spørsmål knyttet til om bruk av målsøkingsverktøyet i Excel, og hvordan det kan dokumenteres at dette er blitt brukt. Denne oppgaven er hentet fra en terminprøve:

Tabellen viser hvor mange par Converse-sko elevene i en klasse har.

Antall par sko Antall elever
1 0
2 1
3 9
4
5 4
6 1

Gjennomsnittet for antallet sko ble oppgitt til å være 3,8. Elevene skulle så beregne hvor mange elever som hadde fire par sko ut fra dette gjennomsnittet. Når man skal løse denne i Excel, er det mulig å bruke målsøkingsverktøyet "Hva-skjer-hvis- analyse" som finnes på "Data" menyen. Problemet er at når Excel har kalkulert riktig verdi, kommer det ikke fram noe sted i formelvisningen at dette er benyttet. Derfor lurte jeg på om det finnes noen annen måte for elevene å dokumentere at de faktisk har såpass høy kompetanse i Excel at de benyttet seg av dette verktøyet?

Så lenge det er blitt et krav til bruk av Excel på eksamen, synes jeg det blir brysomt å si at de ikke får benytte seg av all funksjonaliteten hvis det ikke kan dokumenteres.

Setter derfor pris på gode råd om dette.
Lektorn
Riemann
Riemann

Hvis eleven beskriver fremgangsmåten må vel det holde til eksamen.
Slik er det jo for de fleste digitale hjelpemidler; det er vanskelig å "bevise" fremgangsmåten, så da må elevene skrive hva de har gjort.
Guest

Det finnes, såvidt jeg vet, ingen mulighet for å vise at dette verktøyet er brukt. Som lektorn er inne på, vil det være tilstrekkelig for eleven å forklare hva vedkommende har gjort.

For å sette det litt i perspektiv: Ved bruk av verktøy som Målsøking på innleveringer og eksamen på Høgskole, var det en fullgod løsning å forklare fremgangsmåte i tekstformat. Dvs, forklare hvilket verktøy som er brukt og hvordan.
Post Reply