Holder for tiden på med excelundervisning for en 9.klasse, og har et spørsmål knyttet til om bruk av målsøkingsverktøyet i Excel, og hvordan det kan dokumenteres at dette er blitt brukt. Denne oppgaven er hentet fra en terminprøve:
Tabellen viser hvor mange par Converse-sko elevene i en klasse har.
Antall par sko Antall elever
1 0
2 1
3 9
4
5 4
6 1
Gjennomsnittet for antallet sko ble oppgitt til å være 3,8. Elevene skulle så beregne hvor mange elever som hadde fire par sko ut fra dette gjennomsnittet. Når man skal løse denne i Excel, er det mulig å bruke målsøkingsverktøyet "Hva-skjer-hvis- analyse" som finnes på "Data" menyen. Problemet er at når Excel har kalkulert riktig verdi, kommer det ikke fram noe sted i formelvisningen at dette er benyttet. Derfor lurte jeg på om det finnes noen annen måte for elevene å dokumentere at de faktisk har såpass høy kompetanse i Excel at de benyttet seg av dette verktøyet?
Så lenge det er blitt et krav til bruk av Excel på eksamen, synes jeg det blir brysomt å si at de ikke får benytte seg av all funksjonaliteten hvis det ikke kan dokumenteres.
Setter derfor pris på gode råd om dette.
Excel - visning av verktøy
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Det finnes, såvidt jeg vet, ingen mulighet for å vise at dette verktøyet er brukt. Som lektorn er inne på, vil det være tilstrekkelig for eleven å forklare hva vedkommende har gjort.
For å sette det litt i perspektiv: Ved bruk av verktøy som Målsøking på innleveringer og eksamen på Høgskole, var det en fullgod løsning å forklare fremgangsmåte i tekstformat. Dvs, forklare hvilket verktøy som er brukt og hvordan.
For å sette det litt i perspektiv: Ved bruk av verktøy som Målsøking på innleveringer og eksamen på Høgskole, var det en fullgod løsning å forklare fremgangsmåte i tekstformat. Dvs, forklare hvilket verktøy som er brukt og hvordan.