Forhold mellom to parallelle vektorer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
TakkForHjelpen

Hei.

Jeg har fått følgende oppgave: I trekant ABC er vinkel A lik 60 grader, AB = 3 og AC = 2. M er midtpunkt på AB. Punktet D ligger slik at vektor BD = t*vektor BC. Bestem t slik at vektor MD står vinkelrett på vektor BC.

Jeg har forsøkt å løse oppgaven ved å finne BD og BC ved bruk av cosinussetningen og sinussetningen, for så å finne forholdet mellom vektorene, men dette gir et noe unøyaktig svar. Finnes det bedre måter å regne ut oppgaven på? All hjelp mottas med stor takk.
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan

[tex]\vec{AB} = \vec{a}.[/tex]

[tex]|\vec{a}| = 3[/tex]

[tex]\vec{AC} = \vec{b}.[/tex]

[tex]|\vec{b}| = 2[/tex]

Hva vet du om skalarprodukt for lengden av vektorer og vinkelen mellom de??

Så gjelder det å finne et uttrykk for [tex]\vec{AM}[/tex], [tex]\vec{BC}[/tex] og [tex]\vec{BD}[/tex] ved hjelp av [tex]\vec{a}[/tex] og [tex]\vec{b}[/tex].

Det hjelper kanskje å tegne de. bare skaler lengdene slik at det blir stort og oversiktelig.
Hjelp,hjelp!

Hei

Jeg har funnet ut at vektor a * vektor b = 3.

Videre vet jeg at vektor AM = ½ vektor a, vektor BC = vektor b - vektor c og vektor BD = t(vektor b - vektor a),

Dessverre ser jeg ikke hvordan jeg kan komme videre. Noen flere hint?
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan

Fortsett å finne uttrykk for alle vektorer kun ved hjelp av [tex]\vec{a}[/tex] og [tex]\vec{b}[/tex].

Dessuten, hva må [tex]\vec{MD} * \vec{BC}[/tex] være for at kravene skal bli oppfylt?
Hjeeelp

Hei

Takk for hjelpen. Jeg har kommet fram til at t = 3/7. Er svaret korrekt?
hedda12

Hei! sitter med denne oppgaven nå. Har eksamen om 2 dager.
Kan noen vise utregningen eller noen flere tips? :)
mattepetter3

sitter også med denne oppgaven. skjønner ikke om jeg har tegnet riktig engang. har tegnet opp en trekant abc der jeg har satt et punkt d på cb vektoren og en strek som går i 90 grader ned mot punktet m på ab vektoren.
jeg setter bc vektor = -a +b. og får at bc vektor = -1
er dette riktig? jeg får ikke riktig svar etter å ha regnet MD vektor = 0,5a + t* bc
Post Reply