Hei.
Jeg har fått følgende oppgave: I trekant ABC er vinkel A lik 60 grader, AB = 3 og AC = 2. M er midtpunkt på AB. Punktet D ligger slik at vektor BD = t*vektor BC. Bestem t slik at vektor MD står vinkelrett på vektor BC.
Jeg har forsøkt å løse oppgaven ved å finne BD og BC ved bruk av cosinussetningen og sinussetningen, for så å finne forholdet mellom vektorene, men dette gir et noe unøyaktig svar. Finnes det bedre måter å regne ut oppgaven på? All hjelp mottas med stor takk.
Forhold mellom to parallelle vektorer
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Ramanujan
[tex]\vec{AB} = \vec{a}.[/tex]
[tex]|\vec{a}| = 3[/tex]
[tex]\vec{AC} = \vec{b}.[/tex]
[tex]|\vec{b}| = 2[/tex]
Hva vet du om skalarprodukt for lengden av vektorer og vinkelen mellom de??
Så gjelder det å finne et uttrykk for [tex]\vec{AM}[/tex], [tex]\vec{BC}[/tex] og [tex]\vec{BD}[/tex] ved hjelp av [tex]\vec{a}[/tex] og [tex]\vec{b}[/tex].
Det hjelper kanskje å tegne de. bare skaler lengdene slik at det blir stort og oversiktelig.
[tex]|\vec{a}| = 3[/tex]
[tex]\vec{AC} = \vec{b}.[/tex]
[tex]|\vec{b}| = 2[/tex]
Hva vet du om skalarprodukt for lengden av vektorer og vinkelen mellom de??
Så gjelder det å finne et uttrykk for [tex]\vec{AM}[/tex], [tex]\vec{BC}[/tex] og [tex]\vec{BD}[/tex] ved hjelp av [tex]\vec{a}[/tex] og [tex]\vec{b}[/tex].
Det hjelper kanskje å tegne de. bare skaler lengdene slik at det blir stort og oversiktelig.
Hei
Jeg har funnet ut at vektor a * vektor b = 3.
Videre vet jeg at vektor AM = ½ vektor a, vektor BC = vektor b - vektor c og vektor BD = t(vektor b - vektor a),
Dessverre ser jeg ikke hvordan jeg kan komme videre. Noen flere hint?
Jeg har funnet ut at vektor a * vektor b = 3.
Videre vet jeg at vektor AM = ½ vektor a, vektor BC = vektor b - vektor c og vektor BD = t(vektor b - vektor a),
Dessverre ser jeg ikke hvordan jeg kan komme videre. Noen flere hint?
-
- Ramanujan
Fortsett å finne uttrykk for alle vektorer kun ved hjelp av [tex]\vec{a}[/tex] og [tex]\vec{b}[/tex].
Dessuten, hva må [tex]\vec{MD} * \vec{BC}[/tex] være for at kravene skal bli oppfylt?
Dessuten, hva må [tex]\vec{MD} * \vec{BC}[/tex] være for at kravene skal bli oppfylt?
Hei! sitter med denne oppgaven nå. Har eksamen om 2 dager.
Kan noen vise utregningen eller noen flere tips?
Kan noen vise utregningen eller noen flere tips?

sitter også med denne oppgaven. skjønner ikke om jeg har tegnet riktig engang. har tegnet opp en trekant abc der jeg har satt et punkt d på cb vektoren og en strek som går i 90 grader ned mot punktet m på ab vektoren.
jeg setter bc vektor = -a +b. og får at bc vektor = -1
er dette riktig? jeg får ikke riktig svar etter å ha regnet MD vektor = 0,5a + t* bc
jeg setter bc vektor = -a +b. og får at bc vektor = -1
er dette riktig? jeg får ikke riktig svar etter å ha regnet MD vektor = 0,5a + t* bc