Hypergeometrisk sannsynlighetsfordeling

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Alise
Pytagoras
Pytagoras

Hei !

Jeg sitter helt fast på en oppgave og håper noen av dere kan hjelpe meg.
Det er 4 hvite og 12 svarte kuler i ei krukke. Du trekker 3 kuler fra krukka uten tilbakelegging. Vis at sannsynligheten for å få minst en hvit kule er 17/28
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan

Hvis du tar litt av oppgaven av gangen og først tenker på 3 måter å trekke minst èn hvit kule på. Hvordan kan du få til det?
Alise
Pytagoras
Pytagoras

Hei!
Har prøvd og prøvd, også 3 måter å trekke en hvit kule på, men får feil svar uansett hva jeg gjør. Kan du vise og forklare meg ?
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan

Tenk deg at det er 3 måter å trekke minst èn hvit kule på. Enten trekker du èn hvit kule (og 2 svarte) , ellers trekker du 2 hvite kuler (og 1 svart), ellers trekker du 3 hvite og ingen svarte. enig? Det er alle måter dette kan skje på, og det er tallet du skal finne.

Da kan du sette opp dette som 3 regnestykker og plusse sammen

P(1 hvit kule og 2 svarte ) + P(2 hvite kuler og 1 svart) + P(3 hvite kuler).

Antar at du vet hvordan du setter opp dette hypergeometrisk?

Et annen måte å finne løsningen på, som er enklere å regne ut, er å tenke på at tallet 1 representerer 100% sannsynlighet for at noe skjer.

P(3 hvite kuler) + P(2 hvite og 1 svart) + P(2 svarte og 1 hvit) + P(3 svarte) = 1 (100%)

Samler alle hendingene som inneholder minst èn hvit kule under: P( Minst èn hvit kule), da ser likningen slik ut:

P(Minst èn hvit kule) + P(3 svarte) = 1

Også løse likningen med hensyn på det svaret du er ute etter.

P(Minst èn hvit kule) = 1 - P(3 svarte)
Last edited by hallapaadeg on 10/03-2015 20:47, edited 2 times in total.
Alise
Pytagoras
Pytagoras

Hei !

Tusen takk for god hjelp. Jeg ser med en gang at jeg ikke har addert de tre delsvarene mine hvertfall .
Alise
Pytagoras
Pytagoras

Tusen takk for all hjelp ! Nå fikk jeg det endelig til !!!
Post Reply