Lineær algebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
tsoiland

Noen som kan hjelpe meg med denne? Sliter med å finne ut hvordan jeg kommer igang :?

Image
https://drive.google.com/open?id=0B9EOq ... authuser=0
zell
Guru
Guru

Får ikke tilgang til dokumentet.
tlmanin
Fibonacci
Fibonacci

Beklager det. Her har du oppgaven oversatt til tex :-)

Finn verdiene til parameterne a og p som fører til uendelig antall løsninger for følgende ligningssystem:

[tex]\left\{\begin{matrix} x+5y= &6 \\ -6y+az=&p \\ x+ay+z=&p+5 \end{matrix}\right.[/tex]
tlmanin
Fibonacci
Fibonacci

Fant ut at jeg kan skrive systemet som matrise og finne determinanten. Får da at a enten er 2 eller 3.

[tex]A=\begin{vmatrix} 1 &5 &0 \\ 0 &-6 &a \\ 1 &a &1 \end{vmatrix} \Rightarrow |A| = -a^{2}+5a-6[/tex]

Løser andregradsligningen og får [tex]\frac{-5\pm1}{-2}\Rightarrow a=2 , a=3[/tex]

Løser ligningsytemet ved å bruke a=2. Får da følgende løsning:
[tex]X_1=-\frac{5}{3}, X_2=\frac{1}{3} , X_3= 1[/tex]

Jeg trodde litt av poenget var å få f.eks en selvmotsigelse i rekke 3 for så å sette den lik en variabel og dermed få uendelig med løsninger.

Skal prøve å sette inn å løse med a=3 også, men føler jeg er litt skakkkjørt siden nå har jeg enda ikke prøvd å tenke på hva p skal bli. :-P
Post Reply