algebra

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Lektorn
Riemann
Riemann

Du tenker sikkert på funksjonen $ln(x)$ som kalles den naturlige logaritmen til $x$ og kan defineres som $e^{ln(x)} = x$ der $e$ er eulertallet (2,71828...).
Hvis du aldri har vært borti logaritmer og ønsker å lære mer om dette ville jeg startet med den Briggske logaritmen som bruker 10 som grunntall (i stedet for e).
shwan

Lektorn wrote:Du tenker sikkert på funksjonen $ln(x)$ som kalles den naturlige logaritmen til $x$ og kan defineres som $e^{ln(x)} = x$ der $e$ er eulertallet (2,71828...).
Hvis du aldri har vært borti logaritmer og ønsker å lære mer om dette ville jeg startet med den Briggske logaritmen som bruker 10 som grunntall (i stedet for e).
Takk skal du ha.
Er det noe linker kan man lære av det ln.
shwan

shwan wrote:
Lektorn wrote:Du tenker sikkert på funksjonen $ln(x)$ som kalles den naturlige logaritmen til $x$ og kan defineres som $e^{ln(x)} = x$ der $e$ er eulertallet (2,71828...).
Takk skal du ha.
Er det noe linker kan man lære av det ln.
Ja det er riktig jeg kan noe om log Eks log 100 = 10^2 = 2
Lektorn
Riemann
Riemann

Den siste er nesten riktig. Du må ta med log() på mellomregningen også. :)
shwan

Lektorn wrote:Den siste er nesten riktig. Du må ta med log() på mellomregningen også. :)
Kan du anbefale meg noe link på det , at man lære mer fra
Tusentakk på forhånd
shwan

shwan wrote:
Lektorn wrote:Den siste er nesten riktig. Du må ta med log() på mellomregningen også. :)
Kan du anbefale meg noe link på det , at man lære mer fra
Tusentakk på forhånd
Ok, det blir log10. 100 = 2

kunne du anbefale meg en linke for at man lærer mer om det.
Hjertelig takk for hjelpen :D :D :D
Lektorn
Riemann
Riemann

Dette stoffet introduseres i faget 1T i videregående skole, og tas videre både i S-retning (S1/S2) og R-retning (R1/R2).
Har ikke noen bestemt side å anbefale. Det finnes veldig mye, både tekst og videoer, f.eks:
matematikk.net
ndla.no
campus.inkrement.no
udl.no
osv.
...

EDIT: Rettet opp en link...
Last edited by Lektorn on 22/03-2015 12:08, edited 1 time in total.
shwan

Lektorn wrote:Dette stoffet introduseres i faget 1T i videregående skole, og tas videre både i S-retning (S1/S2) og R-retning (R1/R2).
Har ikke noen bestemt side å anbefale. Det finnes veldig mye, både tekst og videoer, f.eks:
matematikk.net
ndla.no
campus.inkrement.no
nla.no
osv.
...
Tusen hjertelig takk for hjelpen :D :D :D :D
ThomasSkas
Galois
Galois

shwan wrote:
Lektorn wrote:Dette stoffet introduseres i faget 1T i videregående skole, og tas videre både i S-retning (S1/S2) og R-retning (R1/R2).
matematikk.net
ndla.no
campus.inkrement.no
nla.no
osv.
...
De sidene som han har lenket til er veldig gode. Jeg vil også tipse deg om å gå inn i dette med åpent sinn.
Med det mener jeg at du ikke skal bli stresset over at du kanskje ikke vil forstå alt med engang. For dette er merkelig regning,
men samtidig veldig genialt og morsomt når du har drevet på med det en stund og får det til. Da vil du se at dette er en veldig klok måte å løse likninger på.
I tillegg vil du se at regnereglene for [tex]\lg x[/tex] og [tex]\ln x[/tex] er de samme. De er bare annerledes funksjoner.

www.ndla.no , campus.inkrement.no og udl.no er veldig gode utgangspunkter for der kan du se gjennomganger av disse på video. :)
shwan

ThomasSkas wrote:
shwan wrote:
matematikk.net
ndla.no
campus.inkrement.no
nla.no
osv.
...
De sidene som han har lenket til er veldig gode. Jeg vil også tipse deg om å gå inn i dette med åpent sinn.
Med det mener jeg at du ikke skal bli stresset over at du kanskje ikke vil forstå alt med engang. For dette er merkelig regning,
men samtidig veldig genialt og morsomt når du har drevet på med det en stund og får det til. Da vil du se at dette er en veldig klok måte å løse likninger på.
I tillegg vil du se at regnereglene for [tex]\lg x[/tex] og [tex]\ln x[/tex] er de samme. De er bare annerledes funksjoner.

http://www.ndla.no , campus.inkrement.no og udl.no er veldig gode utgangspunkter for der kan du se gjennomganger av disse på video. :)
Tusen hjertelig takk :D :D :D :D :D :D
Post Reply