algebra
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Du tenker sikkert på funksjonen $ln(x)$ som kalles den naturlige logaritmen til $x$ og kan defineres som $e^{ln(x)} = x$ der $e$ er eulertallet (2,71828...).
Hvis du aldri har vært borti logaritmer og ønsker å lære mer om dette ville jeg startet med den Briggske logaritmen som bruker 10 som grunntall (i stedet for e).
Hvis du aldri har vært borti logaritmer og ønsker å lære mer om dette ville jeg startet med den Briggske logaritmen som bruker 10 som grunntall (i stedet for e).
Takk skal du ha.Lektorn wrote:Du tenker sikkert på funksjonen $ln(x)$ som kalles den naturlige logaritmen til $x$ og kan defineres som $e^{ln(x)} = x$ der $e$ er eulertallet (2,71828...).
Er det noe linker kan man lære av det ln.
Ja det er riktig jeg kan noe om log Eks log 100 = 10^2 = 2shwan wrote:Takk skal du ha.Lektorn wrote:Du tenker sikkert på funksjonen $ln(x)$ som kalles den naturlige logaritmen til $x$ og kan defineres som $e^{ln(x)} = x$ der $e$ er eulertallet (2,71828...).
Er det noe linker kan man lære av det ln.
Kan du anbefale meg noe link på det , at man lære mer fraLektorn wrote:Den siste er nesten riktig. Du må ta med log() på mellomregningen også.
Tusentakk på forhånd
Ok, det blir log10. 100 = 2shwan wrote:Kan du anbefale meg noe link på det , at man lære mer fraLektorn wrote:Den siste er nesten riktig. Du må ta med log() på mellomregningen også.
Tusentakk på forhånd
kunne du anbefale meg en linke for at man lærer mer om det.
Hjertelig takk for hjelpen

Dette stoffet introduseres i faget 1T i videregående skole, og tas videre både i S-retning (S1/S2) og R-retning (R1/R2).
Har ikke noen bestemt side å anbefale. Det finnes veldig mye, både tekst og videoer, f.eks:
matematikk.net
ndla.no
campus.inkrement.no
udl.no
osv.
...
EDIT: Rettet opp en link...
Har ikke noen bestemt side å anbefale. Det finnes veldig mye, både tekst og videoer, f.eks:
matematikk.net
ndla.no
campus.inkrement.no
udl.no
osv.
...
EDIT: Rettet opp en link...
Last edited by Lektorn on 22/03-2015 12:08, edited 1 time in total.
Tusen hjertelig takk for hjelpenLektorn wrote:Dette stoffet introduseres i faget 1T i videregående skole, og tas videre både i S-retning (S1/S2) og R-retning (R1/R2).
matematikk.net
ndla.no
campus.inkrement.no
nla.no
osv.
...

-
- Galois
De sidene som han har lenket til er veldig gode. Jeg vil også tipse deg om å gå inn i dette med åpent sinn.shwan wrote:Tusen hjertelig takk for hjelpenLektorn wrote:Dette stoffet introduseres i faget 1T i videregående skole, og tas videre både i S-retning (S1/S2) og R-retning (R1/R2).
matematikk.net
ndla.no
campus.inkrement.no
nla.no
osv.
...![]()
![]()
![]()
Med det mener jeg at du ikke skal bli stresset over at du kanskje ikke vil forstå alt med engang. For dette er merkelig regning,
men samtidig veldig genialt og morsomt når du har drevet på med det en stund og får det til. Da vil du se at dette er en veldig klok måte å løse likninger på.
I tillegg vil du se at regnereglene for [tex]\lg x[/tex] og [tex]\ln x[/tex] er de samme. De er bare annerledes funksjoner.
www.ndla.no , campus.inkrement.no og udl.no er veldig gode utgangspunkter for der kan du se gjennomganger av disse på video.

Tusen hjertelig takkThomasSkas wrote:De sidene som han har lenket til er veldig gode. Jeg vil også tipse deg om å gå inn i dette med åpent sinn.shwan wrote:Tusen hjertelig takk for hjelpenLektorn wrote:Dette stoffet introduseres i faget 1T i videregående skole, og tas videre både i S-retning (S1/S2) og R-retning (R1/R2).
matematikk.net
ndla.no
campus.inkrement.no
nla.no
osv.
...![]()
![]()
![]()
Med det mener jeg at du ikke skal bli stresset over at du kanskje ikke vil forstå alt med engang. For dette er merkelig regning,
men samtidig veldig genialt og morsomt når du har drevet på med det en stund og får det til. Da vil du se at dette er en veldig klok måte å løse likninger på.
I tillegg vil du se at regnereglene for [tex]\lg x[/tex] og [tex]\ln x[/tex] er de samme. De er bare annerledes funksjoner.
http://www.ndla.no , campus.inkrement.no og udl.no er veldig gode utgangspunkter for der kan du se gjennomganger av disse på video.