Jeg begynte å kikke litt på denne oppgaven igjen, men står fast på b). Fant taukreftene i X og Y retning. Kalte opphenget lengst til venstre på bjelken A og det lengst til høyre for B.
Fikk da FAx=2.31 kN og FAy = 6,54 kN. Dekomponert får vi da FA = 6,94 kN.
FBx = 2.31 kN og FBy = 3,46 kN. Dekomponert får vi da FB = 4,16 kN.
Dette stemmer med fasit.
Skal nå tegne diagram for skjærkrefter, bøyemoment og normalkrefter. Det eneste svaret fasit oppgir og som jo er det svaret som regel er av interesse er maksimalt bøyemoment 2,08 kN.
Boken har ett eneste eksempel som ligner og der blir diagrammene tegnet inn på skrå i samme vinkel som bjelken, men boken sier samtidig at det kan gjøres på ulike måter. Læreren vår sier han foretrekker å tegne diagrammer med horisontal x-akse selv om legemet vi studerer ikke er horisontalt.
1) Skal jeg ta hensyn til linjelasten? Teksten opplyser at bjelken bærer en jevnt fordelt last som sammen med bjelkens egen tyngde utgjør F = 10 kN. Har prøvd å fordele de 10 kN over bjelkens lengde og går samtidig ut i fra at bjelken er vektløs slik at all lasten går over til linjelast. Horisontal lengde på bjelken blir cos(33,69) * 8 m = 6.65 m. Om man da kan regne om linjelasten direkte får man at Q = 1.5 kN/m.
Men meget usikker her.
2) Utenom eventuell linjelast er det vel da kreftene i A og B som er relevante? Og da kan jeg vel bare ta FAx og FAy direkte som jeg alt har regnet ut?
Men hva da eventuelt med lasten i toppen av heisetauet?
PS: Godt mulig at denne skulle vært flyttet til en annen del av forumet.
PPS: Har ikke snakket med noen andre i klassen som har fått den til, så den er nok litt vanskelig denne her. Men hadde vært kult å fått den til.
Johan Nes