[tex]\frac {2 } { x^2+x} - \frac {1} {x-1} = \frac {4 }{x^2-1}[/tex]
Jeg har et problem med å se
fellesnevneren her
kunne trengt hjelp, det jeg kom fram til var:
[tex]\frac {2}{x(x+1)(x-1)} - \frac {1}{x(x-1)(x+1)} = \frac {4}{her sitter jeg fast}[/tex]
likning
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Du har funnet riktig fellesnevner, og da skal den være nevner i alle brøkene (også den på høyre side).
Det du har gjort feil er utvidelse av brøkene på venstre side. Når du ganger med en ny faktor i nevneren må du også gange med den samme faktoren i telleren.
Det du har gjort feil er utvidelse av brøkene på venstre side. Når du ganger med en ny faktor i nevneren må du også gange med den samme faktoren i telleren.
Men nevneren i høyre side er annerledes ... her er det [tex]x^2-1 og det kan jeg ikke gjøre til x(x-1)[/tex]
Vis oss hva du gjør så er det lettere å hjelpe deg.
Hvordan vet du at det du gjør er feil? Det kan være feil i fasit.
Kan det vært at du får løsninger som må utelukkes? Når du ser på likningen ser du kanskje at det er noen (nærmere bestem 3) x-verdier som ikke er aktuelle.
Hvordan vet du at det du gjør er feil? Det kan være feil i fasit.
Kan det vært at du får løsninger som må utelukkes? Når du ser på likningen ser du kanskje at det er noen (nærmere bestem 3) x-verdier som ikke er aktuelle.
[tex]\frac {2(x-1)}{x(x+1)}{(x-1)} - \frac{x(x+1)}{(x-1)(x+1)x} = \frac{4x}{x(x+1)(x-1)}[/tex]
[tex]\frac {2x-2}{x(x+1)(x-1)} - \frac {x^2+1}{x(x+1)(x-1)} = \frac {4x}{x(x+1)(x-1)}[/tex]
[tex]\frac {2x-2-x^2-1=4x}{x(x+1)(x-1)}[/tex]
[tex]\frac {-x^2-2x-3}{x(x+1)(x-1)} =0[/tex]
[tex]2+-\sqrt {4-4*-1*-3}[/tex]
?????????
[tex]\frac {2x-2-x^2-1=4x}{x(x+1)(x-1)}[/tex]
[tex]\frac {-x^2-2x-3}{x(x+1)(x-1)} =0[/tex]
[tex]2+-\sqrt {4-4*-1*-3}[/tex]
?????????
Nå er du på bærtur. Du skal gange hele likningssystemet ditt (både det på venstre og høyre side med fn.) deretter stryket vekk det som er likt for hver brøk og samtidig gange inn med teller det som er ulikt. Du får da en enklere likning å løse,f.eks. en andregrads likning.