Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Aner ikke hva jeg skal gjøre her. Vet at sumformelen for geometriske rekker er [tex]a_1 \frac{k^{n}-1}{k-1}[/tex], men klarer ikke bruke det til min fordel her, da det stopper opp når jeg ikke får likt på begge sider ved å sette inn n = 1.
Du må huske på at det første trinnet handler egentlig ikke konkret om å sette inn n = 1. Men det dreier seg om å bruke den minste verdien for n.
I det tilfellet her velger du n = 0. Da kan du se at du får [tex]\frac{1-k^1}{1-k}=1[/tex]
Som stemmer med at venstre side = høyre side.
Jeg tror også at du kan se det i summasjonstegnet til venstre. Hvor man regner fra og med i = 0, til og med n.
ThomasSkas wrote:Du må huske på at det første trinnet handler egentlig ikke konkret om å sette inn n = 1. Men det dreier seg om å bruke den minste verdien for n.
I det tilfellet her velger du n = 0. Da kan du se at du får [tex]\frac{1-k^1}{1-k}=1[/tex]
Som stemmer med at venstre side = høyre side.
Jeg tror også at du kan se det i summasjonstegnet til venstre. Hvor man regner fra og med i = 0, til og med n.