Matte R1 Eksamensoppgave Vektorer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Erlend0202

Heisann! Jeg sitter og øver til R1 tentamen og kom over denne oppgaven som jeg gjerne skulle fått hjelp til å løse:

Bestem t slik at vektorene [-2,6] +t[1,1] og [5,-5] blir parallelle.

Takknemlig for alle svar!
Lektorn
Riemann
Riemann

Hvis to vektorer er parallell må det finnes et reelt tall $k$ slik at $\vec {u} = k \cdot \vec {v}$.
Erlend0202

Lektorn wrote:Hvis to vektorer er parallell må det finnes et reelt tall $k$ slik at $\vec {u} = k \cdot \vec {v}$.
Takk for svar, jeg har prøvd meg litt frem men får det ikke til å funke etter at jeg har satt [-2,6] +t[1,1] = k[5,-5]. Kunne du satt opp et løsningsforslag eller hjelpe meg mer på vei? :)
Lektorn
Riemann
Riemann

Ut fra den vektorlikningen du har satt opp (helt rett) får du to likninger med to ukjente. Dette fordi x-koordinatene på venstre side må være lik x-koordinatene på høyre side. Og samtidig må y-koordinatene på begge sider være like.
Erlend0202

Lektorn wrote:Ut fra den vektorlikningen du har satt opp (helt rett) får du to likninger med to ukjente. Dette fordi x-koordinatene på venstre side må være lik x-koordinatene på høyre side. Og samtidig må y-koordinatene på begge sider være like.
Strålende, takk for hjelp! Greide det til slutt ved å løse likningsettet, svaret ble t = -2 :)
Lektorn
Riemann
Riemann

Ja det ser veldig riktig ut!
Post Reply