Symmetrilinje

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

spiralmannen

Noen som vet hvordan man utleder formelen for symmetrillinjen for en parabel? som -b/2a ?
kan dette ha noe med andregradsformelen å gjøre? fynker denne i tillegg på flere andre funksjonenr - slik at man kan finne ekstremalpunktet til dem, uten at man deriverer først og deretter setter = 0 ?
Mattematika
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 15/05-2015 16:07

Spiralmannen skrev:Noen?
Hvordan pensum er dette?
Mattematika
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 15/05-2015 16:07

spiralmannen skrev:Noen som vet hvordan man utleder formelen for symmetrillinjen for en parabel? som -b/2a ?
kan dette ha noe med andregradsformelen å gjøre? fynker denne i tillegg på flere andre funksjonenr - slik at man kan finne ekstremalpunktet til dem, uten at man deriverer først og deretter setter = 0 ?
Sjekk om dette kan hjelpe deg
http://ndla.no/nb/node/104323
viking
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 168
Registrert: 19/10-2012 02:54

1. Symmetrilinjen kommer rett fra løsningen på annengradslikingen x=-b/2a+-()
+- betyr at alle punkene må være symmetrisk rundt x=-b/2a. Løs annengradslikingen
(bare for symmetriske funksjoner)
Jungel

Bittelitt off-topic, men gjelder praktisk bruk av symmetrilinje.

Med formelen x= -b/2a finner man veldig raskt toppunkt for 2.gradsfunksjoner, så det blir veldig lett å finne f.eks. maksimalt overskudd med en overskuddsfukjson i S1. Gir dette fullverdig uttelling? Alternativet er jo å derivere, for å finne toppunkt ved fortegnslinje.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Symmetrilinje gjelder bare for andregradsfunksjoner, og du finner ekstremalpunkt med formelen. Er a-leddet større enn null, har grafen ett bunnpunkt, mens den har ett toppunkt om a er mindre enn null.
Jungel

Ja, så hvis f.eks. overskuddsfunksjonen er en andregradsfunksjon, og a er negativ, er dette en fullverdig måte å komme fram til toppunkt? Forutsetningene må selvfølgeilg være til stedet for at formelen gir riktig svar.

Det er jo vesentlig mindre jobb å gjøre dette i Geogebra enn å derivere og tegne fortegnslinje for hånd. Tenker det er greit å spare tid der man kan, så lenge de ikke belønner ulike fremgangsmåter forskjellig.
Jungel

Læreboken min er veldig ivrig på at man skal bruke derivasjon, men ser ingen grunn til at denne snarveien ikke skal kunne brukes...
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Derivasjon har flere bruksområder da. Symmetrilinjen gjelder bare for parabler.
Mattematika
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 15/05-2015 16:07

Fysikkmann97 skrev:Derivasjon har flere bruksområder da. Symmetrilinjen gjelder bare for parabler.
Er dette s1 eller r1 pensum?
Toutoo

Mattematika skrev:
Fysikkmann97 skrev:Derivasjon har flere bruksområder da. Symmetrilinjen gjelder bare for parabler.
Er dette s1 eller r1 pensum?
Dette er mer 1T enn S1 vill jeg si. :D
Jungel

I mitt tilfelle er det snakk om S1-pensum.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Jeg hørte ikke noe om symmetrilinje før på S1-kurset, så det er nok S1.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Fysikkmann97 skrev:Jeg hørte ikke noe om symmetrilinje før på S1-kurset, så det er nok S1.
Jeg vil nok si at det er kanskje mer utbredt på S1 (ut i fra det jeg ser på nettet )


Men vi lærte om symmetrilinje og om utledningen til formelen [tex]\frac{-b}{2a}[/tex] i 1T.
http://ndla.no/nb/node/101056 Her ser man at NDLA skriver om dette under Matematikk VG1T :D
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Svar