Noen som vet hvordan man utleder formelen for symmetrillinjen for en parabel? som -b/2a ?
kan dette ha noe med andregradsformelen å gjøre? fynker denne i tillegg på flere andre funksjonenr - slik at man kan finne ekstremalpunktet til dem, uten at man deriverer først og deretter setter = 0 ?
Symmetrilinje
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
Mattematika
- Cayley

- Posts: 72
- Joined: 15/05-2015 16:07
Hvordan pensum er dette?Spiralmannen wrote:Noen?
-
Mattematika
- Cayley

- Posts: 72
- Joined: 15/05-2015 16:07
Sjekk om dette kan hjelpe degspiralmannen wrote:Noen som vet hvordan man utleder formelen for symmetrillinjen for en parabel? som -b/2a ?
kan dette ha noe med andregradsformelen å gjøre? fynker denne i tillegg på flere andre funksjonenr - slik at man kan finne ekstremalpunktet til dem, uten at man deriverer først og deretter setter = 0 ?
http://ndla.no/nb/node/104323
-
Jungel
Bittelitt off-topic, men gjelder praktisk bruk av symmetrilinje.
Med formelen x= -b/2a finner man veldig raskt toppunkt for 2.gradsfunksjoner, så det blir veldig lett å finne f.eks. maksimalt overskudd med en overskuddsfukjson i S1. Gir dette fullverdig uttelling? Alternativet er jo å derivere, for å finne toppunkt ved fortegnslinje.
Med formelen x= -b/2a finner man veldig raskt toppunkt for 2.gradsfunksjoner, så det blir veldig lett å finne f.eks. maksimalt overskudd med en overskuddsfukjson i S1. Gir dette fullverdig uttelling? Alternativet er jo å derivere, for å finne toppunkt ved fortegnslinje.
-
Fysikkmann97
- Lagrange

- Posts: 1258
- Joined: 23/04-2015 23:19
Symmetrilinje gjelder bare for andregradsfunksjoner, og du finner ekstremalpunkt med formelen. Er a-leddet større enn null, har grafen ett bunnpunkt, mens den har ett toppunkt om a er mindre enn null.
-
Jungel
Ja, så hvis f.eks. overskuddsfunksjonen er en andregradsfunksjon, og a er negativ, er dette en fullverdig måte å komme fram til toppunkt? Forutsetningene må selvfølgeilg være til stedet for at formelen gir riktig svar.
Det er jo vesentlig mindre jobb å gjøre dette i Geogebra enn å derivere og tegne fortegnslinje for hånd. Tenker det er greit å spare tid der man kan, så lenge de ikke belønner ulike fremgangsmåter forskjellig.
Det er jo vesentlig mindre jobb å gjøre dette i Geogebra enn å derivere og tegne fortegnslinje for hånd. Tenker det er greit å spare tid der man kan, så lenge de ikke belønner ulike fremgangsmåter forskjellig.
-
Jungel
Læreboken min er veldig ivrig på at man skal bruke derivasjon, men ser ingen grunn til at denne snarveien ikke skal kunne brukes...
-
Fysikkmann97
- Lagrange

- Posts: 1258
- Joined: 23/04-2015 23:19
Derivasjon har flere bruksområder da. Symmetrilinjen gjelder bare for parabler.
-
Mattematika
- Cayley

- Posts: 72
- Joined: 15/05-2015 16:07
Er dette s1 eller r1 pensum?Fysikkmann97 wrote:Derivasjon har flere bruksområder da. Symmetrilinjen gjelder bare for parabler.
-
Toutoo
Dette er mer 1T enn S1 vill jeg si.Mattematika wrote:Er dette s1 eller r1 pensum?Fysikkmann97 wrote:Derivasjon har flere bruksområder da. Symmetrilinjen gjelder bare for parabler.
-
Fysikkmann97
- Lagrange

- Posts: 1258
- Joined: 23/04-2015 23:19
Jeg hørte ikke noe om symmetrilinje før på S1-kurset, så det er nok S1.
Jeg vil nok si at det er kanskje mer utbredt på S1 (ut i fra det jeg ser på nettet )Fysikkmann97 wrote:Jeg hørte ikke noe om symmetrilinje før på S1-kurset, så det er nok S1.
Men vi lærte om symmetrilinje og om utledningen til formelen [tex]\frac{-b}{2a}[/tex] i 1T.
http://ndla.no/nb/node/101056 Her ser man at NDLA skriver om dette under Matematikk VG1T
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.

