Sammenligne karakter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
spiralmannen

Hei, jeg og kompissen sammenligner karakter vi har fått, følgende:
Han: 5+, 5, 5, 5
Meg: 5-, 5+, 5/6, 6/5

Hvem fortjener 6'eren her? :D
Merk: han fikk 6'eren sist halv år, og jeg fikk 5'eren sist halvår. men dette skal vell jo ha lite å bety? :D
takker for svar og intiativ!
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

En utvikling fra 4-6 er nok bedre enn en fra 6-5. Tentamen gjenspeiler uansett hvilken karakter dere fortjener. Men er ikke 4 karakterer ganske tynt?
spiralmannen

Fysikkmann97 wrote:En utvikling fra 4-6 er nok bedre enn en fra 6-5. Tentamen gjenspeiler uansett hvilken karakter dere fortjener. Men er ikke 4 karakterer ganske tynt?
Dette er fra siste halvvår. ja, vi har bare hatt 4 prøver inkludert tentamen. jeg fikk 5/6 på tentamen og han fikk 5+ på tentamen, så egentlig viste vi nesten samme kompetanse på terminprøven, men han har vist at han 6'er kandidat (ettersom han fikk det ifjor), men samtidig skal siste halvvår telle mest? og jeg har vell et "forsprang" ?
spiralmannen

Ops, jeg mente han fikk 6er før jul, mens jeg fikk 5. Dette er da karakterene vi har fått nå etter jul (vårsemester)
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

Er jo du det da. Antar at den 6/5 er tentamen?
Guest

Syntes du skal få 6! jeg fikk 5/6 på tentamen i fjor i R1 og fikk 6 på kortet for det. På prøvene fikk jeg 5+. Men læreren vurderer kanskje helhetsinntrykket? Selv var jeg uheldig på tentamen og fikk 4 i år tross for en 5+ til jul og to prøver hvor jeg fikk 5 på den ene og 6 på den andre :p men jeg får jo ikke 4 på kortet for det! og dette var tentamen
Jeorg

Fikk 6/5, 5/6 på de aller fleste prøvene, inkl. heldagsprøven.

Går ut med 5.

Such is life.
euklid
Maskinmester
Maskinmester

Det er vanskelig å sette en standpunktkarakter kun basert på noen karakterer på en prøve.

F.eks. har du og kompisen din hatt de samme prøvene?
Hva ble vektlagt på prøvene?

Tror det beste er hvis du spør faglæreren din istedenfor folk på forumet.
Jeorg

Fikk 6/5, 5/6 på de aller fleste prøvene, inkl. heldagsprøven.

Går ut med 5.

Such is life.
spiralmannen

euklid wrote:Det er vanskelig å sette en standpunktkarakter kun basert på noen karakterer på en prøve.

Problemet er at faglærer, vil gi ingen av oss 6'er, men kompisen min lener mer mot 6'eren (ifølge læreren), pga. av han fikk det før hjul. Jeg synes dette er rart da jeg fikk bedre enn han på heldagsprøven i dette semesteret. Jeg fikk som sagt 5/6 på matteprøven, mens han fikk 5+. Vi har hatt alle de samme prøvene. Før jul, dreiet det seg mest om grunnleggende algebra og litt funksjonslære, mens dette året har i hovedsak dreiet seg om trignometri, sannsynlighet og derivasjon. Jeg stiller meg kritisk..... :?
euklid
Maskinmester
Maskinmester

spiralmannen wrote:
euklid wrote:Det er vanskelig å sette en standpunktkarakter kun basert på noen karakterer på en prøve.

Problemet er at faglærer, vil gi ingen av oss 6'er, men kompisen min lener mer mot 6'eren (ifølge læreren), pga. av han fikk det før hjul. Jeg synes dette er rart da jeg fikk bedre enn han på heldagsprøven i dette semesteret. Jeg fikk som sagt 5/6 på matteprøven, mens han fikk 5+. Vi har hatt alle de samme prøvene. Før jul, dreiet det seg mest om grunnleggende algebra og litt funksjonslære, mens dette året har i hovedsak dreiet seg om trignometri, sannsynlighet og derivasjon. Jeg stiller meg kritisk..... :?
Jeg forstår situasjonen din. Har du forsøkt å ta dette opp med læreren din?

En fin måte å ta dette opp på kan være å si at du lurer på om du kan ha en ekstravurdering i faget. Det er ikke sikkert det passer for læreren din, men det skader ikke å spørre.

Alternativt kan du spørre læreren din om å få vite helt konkret hva som gjør at du får 5 og ikke 6. Ved å ha noe konkret å forholde deg til vil du kanskje bli klokere på karaktersettingen.
Toutoo

fortjener vedkommende virkelig 6'er ? Jeg ville gitt deg en 5 + = 5 i matematikk. Etter min mening, må du mestre alt i 1t for å få 6'eren
euklid
Maskinmester
Maskinmester

Toutoo wrote:fortjener vedkommende virkelig 6'er ? Jeg ville gitt deg en 5 + = 5 i matematikk. Etter min mening, må du mestre alt i 1t for å få 6'eren
Det er ikke sikkert vedkommende skal ha en karakter 6, men vedkommende burde heller prate med faglæreren sin enn å spørre oss. Spekulasjon i forståelsen hans/hennes basert på noen tallkarakterer er umulig. Både for deg og for meg.

Jeg er delvis enig med deg, men også delvis uenig med deg.

Enig i at en sterk 5 er fortsatt en 5.
Uenig i at man må mestre alt for å få 6. Man skal kunne godta småting hvis eleven viser matematisk modenhet på enkelte områder.
Post Reply