Jeg vet ikke hva mer jeg kan si enn det madfro allerede har sagt.
Du må også huske at det ikke er jobben vår å svare deg. Det er ingen her som får betalt for det. Det er helt frivillig.
Enkelte ganger er det lite motiverende fordi forsøkene våre blir møtt med "forklar bedre", og "vis det med full utregning da". Ønsker du full utregning på sølvfat kan det tenkes det er mer hensiktsmessig å kontakte en privatlærer.
Vi hjelper deg gjerne, men du er nødt til å forklare litt bedre om hvor du står fast, og gjerne formater spørsmålene dine litt bedre.
Setninger som "siden 12 øyne blir 2/12 og 1-2/12. ok 2/12 er 1/6-" er veldig vanskelige å tolke blant annet pga. at uttrykkene er tvetydige.
samme
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Før dette utvikler seg til enda en GeoGebra tråd kan jeg kommer med et forslag?
Hvis du sliter med sannsynlighet og statestikk så er ofte det dummeste du gjør å copy+paste formler fra boka som du ikke forstår noe av. Siden du arbeider med kun to terninger anbefaler jeg deg heller å tegne litt, det er alltid lurt, og det burde ikke ta veldig lang tid med kun to terninger. Ofte kan slike oppgaver virke mye vanskeligere enn de faktisk er.
Jeg anbefaler deg å drite i binomialformelen og heller tegne opp et krysskjema(?) på samme måte som de har gjort her:
https://www.matematikk.org/oss.html?tid=88955
Når du har gjort dette finner du nok fort ut fordelingen for summen. Så kan du gjøre det samme for antall 6-ere eller du kan til og med tegne et valgtre med to nivå og 6 greiner. Kun kreativiteten (og viljen) stopper deg!
Tilslutt så er forventningsverdi egentlig ganske grei å finne. Både du og jeg vet at sannsynligheten for å ikke få noen 6-ere ikke er den samme som å bare få 6-ere.
For å finne forventningsverdi summerer du bare sannsynligheten for å få de ulike utfallene ganget med utfallet i seg selv.
Forventningsverdi for summen finner du da ved å gjøre dette for 1 og helt opp til 12 (f.eks 1/36*1 + .... 1/36*12 = ?)
Mens hvor mange 6-ere du kan forvente å få finner du ved å gjøre dette for 0 seksere og helt opp til du har 2 seksere.
Sannsynligheten for å få 0 6-seksere, 1-sekser og 2-seksere har du alt fått av Madfro.
Her kan du lese mer om det:
https://no.wikipedia.org/wiki/Forventning
Du burde også lese gjennom det Madfro sa en gang til ettersom han kommer med veldig nyttige tips.
Og sist, men ikke minst, etter å ha arbeidet litt hvis du fremdeles har spørsmål du lurer på anbefaler jeg deg å vise litt av progresjonen din så blir det lettere (og mer givende) for andre på forumet å fortsette å guide deg hele veien til mål.
Håper dette hjalp deg litt videre på vei
.
Hvis du sliter med sannsynlighet og statestikk så er ofte det dummeste du gjør å copy+paste formler fra boka som du ikke forstår noe av. Siden du arbeider med kun to terninger anbefaler jeg deg heller å tegne litt, det er alltid lurt, og det burde ikke ta veldig lang tid med kun to terninger. Ofte kan slike oppgaver virke mye vanskeligere enn de faktisk er.
Jeg anbefaler deg å drite i binomialformelen og heller tegne opp et krysskjema(?) på samme måte som de har gjort her:
https://www.matematikk.org/oss.html?tid=88955
Når du har gjort dette finner du nok fort ut fordelingen for summen. Så kan du gjøre det samme for antall 6-ere eller du kan til og med tegne et valgtre med to nivå og 6 greiner. Kun kreativiteten (og viljen) stopper deg!
Tilslutt så er forventningsverdi egentlig ganske grei å finne. Både du og jeg vet at sannsynligheten for å ikke få noen 6-ere ikke er den samme som å bare få 6-ere.
For å finne forventningsverdi summerer du bare sannsynligheten for å få de ulike utfallene ganget med utfallet i seg selv.
Forventningsverdi for summen finner du da ved å gjøre dette for 1 og helt opp til 12 (f.eks 1/36*1 + .... 1/36*12 = ?)
Mens hvor mange 6-ere du kan forvente å få finner du ved å gjøre dette for 0 seksere og helt opp til du har 2 seksere.
Sannsynligheten for å få 0 6-seksere, 1-sekser og 2-seksere har du alt fått av Madfro.
Her kan du lese mer om det:
https://no.wikipedia.org/wiki/Forventning
Du burde også lese gjennom det Madfro sa en gang til ettersom han kommer med veldig nyttige tips.
Og sist, men ikke minst, etter å ha arbeidet litt hvis du fremdeles har spørsmål du lurer på anbefaler jeg deg å vise litt av progresjonen din så blir det lettere (og mer givende) for andre på forumet å fortsette å guide deg hele veien til mål.
Håper dette hjalp deg litt videre på vei

mener jeg har skrevet rett fram problemet mitt. brukes binominalformelen når det kun er få utfall-som med 2 terninger- eller er det når det er uendelig mange ganger forsøket repeteres? kan et hypergeometrisk forsøk løses ved binominal formelen? av type 15 stk i en klasse, 7 jenter og 8 gutter, og trekker 5 tilfeldige personer fra denne klassen. la gutter være x og jenter y. finn p(x=3) osv.
skal la binominal hvile-men eksempelet jeg skrev for terningene med verdier av n, k og p burde være klart nok. og det ble helt feil.
skal la binominal hvile-men eksempelet jeg skrev for terningene med verdier av n, k og p burde være klart nok. og det ble helt feil.
-
- Lagrange
Du har to formler som blir brukt i S1 og R1: Formelen for bionomisk fordeling, og formelen for hypergeometrisk fordeling.På bionomisk fordeling er alle delforsøk uavhengige, har like stor sannsyn, og uten tilbakelegging. Hypergeometrisk fordeling har ikke den samme sannsynligheten da man ikke har med tilbakelegging. Du kan derfor ikke bruke formelen for bionomisk fordeling for å finne sannsynligheten for utfall i ett hypergeometrisk forsøk.
Drit i binomial og gjør det skikkelig. Problemet har du riktignok skrevet rett fram, men du glemmer å vise progresjon og da er det ikke lett for noen av oss å vite hva du sliter med. Hypergeometriske problem løses ved hypergeometrisk sannsynlighetsfordeling (som ligner på binomisk sannsynlighetsfordeling, men gjelder for utvalg uten tilbakelegg) og man bruker binomisk/hypergeometrisk når arbeidsmengden blir overveldende eller hvis du har full kontroll på hva du driver med. Her har du verken kontroll eller mye å gjøre annet enn å tenke litt og derfor ber jeg deg drite i binomial.staalel wrote:mener jeg har skrevet rett fram problemet mitt. brukes binominalformelen når det kun er få utfall-som med 2 terninger- eller er det når det er uendelig mange ganger forsøket repeteres? kan et hypergeometrisk forsøk løses ved binominal formelen? av type 15 stk i en klasse, 7 jenter og 8 gutter, og trekker 5 tilfeldige personer fra denne klassen. la gutter være x og jenter y. finn p(x=3) osv.
Ikke noe men.staalel wrote:skal la binominal hvile-[tex]\cancel{men}[/tex]
Her skal du få noen hjelpespørsmål som du kan svare på, og de vil lede deg akkurat dit du vil:
- Hva er sannsynligheten for å få 0, 1 eller 2 seksere når du kaster to terninger?
- Hva er sannsynligheten for å få 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 eller 12 (som sum) når du kaster du terninger?
Så ganger du sannsynligheten for å få 2(sum) med 2, sannsynligheten for å få 3(sum) med 3 ... osv. og adderer de. Voila du har forventningsverdien for summen.
Så ganger du sannsynligheten for å få 1 sekser med 1 og adderer med sannsynligheten for å få 2 seksere med 2. Voila du har forventningsverdien for antall seksere.
Klarer du å svare på dette har du alt løst oppgaven.