Integrasjon av omdreiningslegeme

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
morti
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 192
Registrert: 19/08-2008 14:45

Capture.PNG
Capture.PNG (4.84 kiB) Vist 1903 ganger
Hvordan går jeg fram her? Hvilke interval skal integreres?
Capture2.PNG
Capture2.PNG (24.46 kiB) Vist 1903 ganger
yo
madfro

Hei,

Ut i fra figuren du har laget ser det ut som om du tolket liknigene feil.
Legg merke til at du har to funksjoner x = x(y), ikke y = y(x).
morti
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 192
Registrert: 19/08-2008 14:45

Ja google som gjør at det ikke ble helt riktig.

Spørsmål.
Får jeg 2 like grafer hvis jeg har for eksempel tenger grafene: y=x^2 +2, og som utrykt ved x: x=sqrt(y-2) ?

I oppgaven blir dette da y= arccos(x-3) for den ene funksjonen, her blir det jo ikke likt? Er litt forvirra.
Sist redigert av morti den 27/10-2015 22:55, redigert 1 gang totalt.
yo
nfo

Da det er funksjoner gitt av x og det er omdreining rundt y-aksen i dette tilfellet så gjelder:
[tex]\pi \int_{a}^{b}(f(y))^2 - (g(y))^2[/tex]

Anbefaler å se på side 398 i Calculus 1-boka hvor det er bedre illustrert og forklart.
Legg alt inn i formelen og løs som et vanlig integral så detter alt ut av seg selv. :)
morti
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 192
Registrert: 19/08-2008 14:45

nfo skrev:Da det er funksjoner gitt av x og det er omdreining rundt y-aksen i dette tilfellet så gjelder:
[tex]\pi \int_{a}^{b}(f(y))^2 - (g(y))^2[/tex]

Anbefaler å se på side 398 i Calculus 1-boka hvor det er bedre illustrert og forklart.
Legg alt inn i formelen og løs som et vanlig integral så detter alt ut av seg selv. :)
Ja jeg har greid oppgaven, men hva med det jeg lurte på?

Det skal jo være mulig å løse det vet å sette y= arccos(x-3) og y= arcos(x-9) også så bruke [tex]2\pi \int x(g(x)-f(x))[/tex]
yo
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

morti skrev:Ja google som gjør at det ikke ble helt riktig.

Spørsmål.
Får jeg 2 like grafer hvis jeg har for eksempel tenger grafene: y=x^2 +2, og som utrykt ved x: x=sqrt(y-2) ?

I oppgaven blir dette da y= arccos(x-3) for den ene funksjonen, her blir det jo ikke likt? Er litt forvirra.
Nei. Hvorfor? [tex]y = x^2+2[/tex] er definert for alle [tex]x[/tex], [tex]x = \sqrt{y-2}[/tex] vil kun gi deg positive x-verdier (altså halvparten av x-verdien som inngår i det første uttrykket). Gjør du derimot slik: [tex]x = \pm \sqrt{y-2}[/tex] vil du få samme kurve.
Svar