Ekstremalpunkt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Losttt

Jeg har funnet ekstremalpunktene ved hjelp av derivasjon, og nå lurer jeg på hvordan jeg skal finne ut hva som er topp-og bunnpunkt? Ved at jeg må tegne "striper" for hver av x-verdiene, men ... Skal jeg sette x-verdiene inn i det opprinnelige uttrykket eller inn i det deriverte, og er det da sånn at om jeg får et negativt svar så blir linjene striplet? Hadde blitt takknemlig om noen kunne forklare! :)
Kjemikern
Guru
Guru

Du tegner fortegnsskjema for å se hvordan grafen oppfører seg(går den fra - til +, er det ett toppunkt, + - bunnpunkt).
Så setter du inn den x verdien i funksjonen, altså f(x), og dermed får du koordinatene til topp-/bunnpunktene
Lostttt

Kjemikern wrote:Du tegner fortegnsskjema for å se hvordan grafen oppfører seg(går den fra - til +, er det ett toppunkt, + - bunnpunkt).
Så setter du inn den x verdien i funksjonen, altså f(x), og dermed får du koordinatene til topp-/bunnpunktene
Ja, det stemmer! Takk :) Lurte bare på hvordan jeg vet om hva som er negativt og positivt når jeg skal sette det inn i fortegnsskjemaet? Må jo faktorisere de x-verdiene (ekstremalpunktene) jeg har funnet på et vis. Er det riktig med denne formelen dersom man har mer enn 2-ukjente også? a(x-x1)(x-x2). Er cosinuslikninger jeg har med å gjøre. Den formelen der passer vel mer til andregradslikninger?
Kjemikern
Guru
Guru

Lostttt wrote:
Kjemikern wrote:Du tegner fortegnsskjema for å se hvordan grafen oppfører seg(går den fra - til +, er det ett toppunkt, + - bunnpunkt).
Ja, det stemmer! Takk :) Lurte bare på hvordan jeg vet om hva som er negativt og positivt når jeg skal sette det inn i fortegnsskjemaet? Må jo faktorisere de x-verdiene (ekstremalpunktene) jeg har funnet på et vis. Er det riktig med denne formelen dersom man har mer enn 2-ukjente også? a(x-x1)(x-x2). Er cosinuslikninger jeg har med å gjøre. Den formelen der passer vel mer til andregradslikninger?
Det er helt riktig at du må faktorisere. Har du en cos funksjon kan du like gjerne sette inn verdier som ligger litt under nullpunktet, for å se om den er positivt eller negativ.Da kan du lage deg fortegnsskjema.
Dersom du ønsker hjelp med oppgaven, vennligst skriv den inn her :)
Post Reply