lage ligning til en rett linje

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
frkSaifa

Hei

jeg må finne likningen til ei rett linje som går gjennom punktene (1,2) og (3, -2). Hvordan gjør man dette?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

Bruk ettpunktsformelen: $ (y - y_1) = a(x - x_1)$ og løs for a. Deretter bruker du det ene punktet $(x_1 , y_1) og setter inn i ettpunktsformelen.
Guest

Fysikkmann97 wrote:Bruk ettpunktsformelen: $ (y - y_1) = a(x - x_1)$ og løs for a. Deretter bruker du det ene punktet $(x_1 , y_1) og setter inn i ettpunktsformelen.
Man skal løse for y ikke a. a er delta y / delta x. Så skal man gjøre som fysikkmannen sier og sette inn koordinatene til et av punktene som x1 og y1
frkSaifa

Finn likningen for den rette linja som går gjennom punktene (1,2) og (3, -2)

Slik har jeg løst denne oppgaven: (er det riktig?) :roll: :?:

Finner først stigningstallet:

a=y2-y1/x2-x1 = -2-2/3-1 = -4/2 =-2
Stigningstallet er -2.

Bruker ettpunktsformelen for å komme frem til den rette linja:
y-y1=a(x-x1)

y-2=-2(x-x1)
y=-x+1+2
y=-x+3
Guest

frkSaifa wrote:Finn likningen for den rette linja som går gjennom punktene (1,2) og (3, -2)

Slik har jeg løst denne oppgaven: (er det riktig?) :roll: :?:

Finner først stigningstallet:

a=y2-y1/x2-x1 = -2-2/3-1 = -4/2 =-2
Stigningstallet er -2.

Bruker ettpunktsformelen for å komme frem til den rette linja:
y-y1=a(x-x1)

y-2=-2(x-x1)
y=-x+1+2
y=-x+3
Ikke helt du. Du har glemt å gange inn -2.
y-2 = -2(x-1)
y=-2x+2+2=-2x+4
Gjest9

Du kan også markere de to punktene i et koordinatsystem og trekke en linje, og så se hva likningen blir. Når du har to punkter kan du alltid trekke en rett linje mellom de.
Post Reply