ulikheter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
cartooni
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 08/12-2015 14:43

Noen som kan forklare hva tankegangen er når man løser ulikheter med absoluttverdier?
Jeg vet den tekniske biten med hvordan jeg går fram, men mangler forståelsen med hva jeg driver med.

F.eks: [tex]\left | x^2-1 \right |<2[/tex]
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Flaw
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 29/03-2014 19:42

Konseptuelt går det ann å tenke på intervaller:

[tex]|x^2 - 1|<2\;\Rightarrow\;-2<x^2 -1<2[/tex]

Dersom [tex]x^2 -1\in(-2,2)[/tex], så må [tex]x^2\in(-1,3)[/tex]
cartooni
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 08/12-2015 14:43

Flaw skrev:Konseptuelt går det ann å tenke på intervaller:

[tex]|x^2 - 1|<2\;\Rightarrow\;-2<x^2 -1<2[/tex]

Dersom [tex]x^2 -1\in(-2,2)[/tex], så må [tex]x^2\in(-1,3)[/tex]
Ja, og det er akkurat dette jeg tenker på. Har blitt fortalt at vi skal tenke i intervaller, men ser ikke sammenhengen. Hvorfor går det an å se på problemet som [tex]-2<x^2 -1<2[/tex]

Føler at det er noe elementært som jeg ikke klarer å se...
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

cartooni skrev:
Flaw skrev:Konseptuelt går det ann å tenke på intervaller:

[tex]|x^2 - 1|<2\;\Rightarrow\;-2<x^2 -1<2[/tex]

Dersom [tex]x^2 -1\in(-2,2)[/tex], så må [tex]x^2\in(-1,3)[/tex]
Ja, og det er akkurat dette jeg tenker på. Har blitt fortalt at vi skal tenke i intervaller, men ser ikke sammenhengen. Hvorfor går det an å se på problemet som [tex]-2<x^2 -1<2[/tex]

Føler at det er noe elementært som jeg ikke klarer å se...
Nå er ikke jeg på høyskolenivå i matematikk riktig enda, så du får ikke ta det jeg sier nå for god fisk, for det er fullt mulig at det ikke stemmer.

Vi har ulikheten [tex]\left | x^2-1 \right |<2[/tex]. Siden absoluttverdien av [tex]x^2-1[/tex] skal være mindre enn 2, må [tex]x^2-1[/tex]
være større enn -2, fordi [tex]\left | -2 \right |=2[/tex].
Om f.eks. [tex]x^2-1=-2.1[/tex] så vil [tex]\left | x^2-1 \right |=2.1[/tex], men [tex]2.1>2[/tex]. Derfor må [tex]-2<x^2-1<2[/tex].
For at dette skal stemme må [tex]x^2\in<-1,3>[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
cartooni
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 08/12-2015 14:43

Dolandyret skrev:
cartooni skrev:
Flaw skrev:Konseptuelt går det ann å tenke på intervaller:

[tex]|x^2 - 1|<2\;\Rightarrow\;-2<x^2 -1<2[/tex]

Dersom [tex]x^2 -1\in(-2,2)[/tex], så må [tex]x^2\in(-1,3)[/tex]
Ja, og det er akkurat dette jeg tenker på. Har blitt fortalt at vi skal tenke i intervaller, men ser ikke sammenhengen. Hvorfor går det an å se på problemet som [tex]-2<x^2 -1<2[/tex]

Føler at det er noe elementært som jeg ikke klarer å se...
Nå er ikke jeg på høyskolenivå i matematikk riktig enda, så du får ikke ta det jeg sier nå for god fisk, for det er fullt mulig at det ikke stemmer.

Vi har ulikheten [tex]\left | x^2-1 \right |<2[/tex]. Siden absoluttverdien av [tex]x^2-1[/tex] skal være mindre enn 2, må [tex]x^2-1[/tex]
være større enn -2, fordi [tex]\left | -2 \right |=2[/tex].
Om f.eks. [tex]x^2-1=-2.1[/tex] så vil [tex]\left | x^2-1 \right |=2.1[/tex], men [tex]2.1>2[/tex]. Derfor må [tex]-2<x^2-1<2[/tex].
For at dette skal stemme må [tex]x^2\in<-1,3>[/tex]
Ja riktig! Tror det falt på plass der! Tusen takk :D
Svar