Fullstendig kvadrat

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
gjest54

Hei!

Jeg øver til en prøve, og sliter en del med å forstå hvordan fullstendig kvadrat fungerer.

For eksempel denne eksempeloppgaven i boken.

a) Bygg ut x^2-8x+2 slik at det inneholder et fullstendig kvadrat
b) finn den minste verdien av uttrykket y=x^2-8x+2

Løsning
a) y=x^2-8x+2=x2-8x+4^2-4^2+2 = (x-4)^2 - 14

b) Uttrykket (x-4)^2 er et kvadrat og dermed alltid positivt eller lik null. Minsteverdien får vi når x-4=0,
det vil si når x=4. Det gir y.min=0^2-14=-14

Er det noen som kunne forklart hvordan fullstendig kvadrat funker? Har lest mange ganger gjennom eksemplene, men
skjønner det ikke. Hvor får de -14 fra i a) for eksempel?

Hadde blitt utrolig takknemlig for svar :)
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

gjest54 wrote:Hei!

Jeg øver til en prøve, og sliter en del med å forstå hvordan fullstendig kvadrat fungerer.

For eksempel denne eksempeloppgaven i boken.

a) Bygg ut x^2-8x+2 slik at det inneholder et fullstendig kvadrat
b) finn den minste verdien av uttrykket y=x^2-8x+2

Løsning
a) y=x^2-8x+2=x2-8x+4^2-4^2+2 = (x-4)^2 - 14

b) Uttrykket (x-4)^2 er et kvadrat og dermed alltid positivt eller lik null. Minsteverdien får vi når x-4=0,
det vil si når x=4. Det gir y.min=0^2-14=-14

Er det noen som kunne forklart hvordan fullstendig kvadrat funker? Har lest mange ganger gjennom eksemplene, men
skjønner det ikke. Hvor får de -14 fra i a) for eksempel?

Hadde blitt utrolig takknemlig for svar :)
Ndla har en veldig fin forklaring. Google "fullstendig kvadrat" så er det 2. eller 3. linken som kommer opp.
Kan imidlertid forklare hvor -14 kommer fra.
Vi har [tex]x^2-8x+2[/tex].
Start ved å ta utgangspunkt i kun [tex]x^2-8x[/tex].
Fullstendige kvadrat kommer alltid på formen [tex](a+b)^2[/tex] eller [tex](a-b)^2[/tex]. Når vi har ganget ut et slikt kvadrat sitter vi igjen med et svar som har 3 ledd. F.eks. [tex]x^2+cx+d[/tex]. Leddet vi kaller cx er summen av b-leddene i kvadratet. I oppgaven har vi -8x, derfor må kvadratet være [tex](x-4)^2[/tex] siden [tex]-4-4=-8[/tex]. Om vi ganger ut kvadratet så får vi [tex]x^2-8x+16[/tex], men i oppgaven hadde vi jo bare [tex]x^2-8x+2[/tex]. 16+C=2. Derfor må C=-14.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Post Reply