Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hei Noen som kan hinte meg på fremgangsmåten (/løsning) av induksjonsbevis av denne typen? Oppgaven lyder:
Gjennomfør et induksjonsbevis for at summen av de n første leddene i rekka er gitt ved [tex]S_{n}=\frac{5}{6}n^3-2n^2+\frac{55}{6}n.[/tex]
Da regner jeg med du har fått oppgitt en rekke også?
Kan du de tre stegene i et induksjonsbevis?
1) Vis at påstanden/formelen holder for n=1 (hvis 1 er startverdien).
2) Anta at påstanden holder for n=k
3) Vi at hvis påstanden holder for n=k så må den holde for n=k+1
Det er siste trinn som er selv jobben, men du må ha med de 2 første også.
Ja, fikk innledningsvis oppgitt følgende uendelige rekke 8+9+15+26+42+...
Fant at den eksplisitte formelen for det n-te leddet i rekka var, [tex]a_{n}=2,5n^2-6,5n+12[/tex]
Fremgangsmåten for induksjonsbevis av denne typen er helt greit: "Gjennomfør et induksjonsbevis for at: [tex]6+11+16+21+...+(5n+1)=\frac{n(5n+7)}{2}[/tex]
for alle naturlige tall."
Men i oppgaven "Gjennomfør et induksjonsbevis for at summen av de n første leddene i rekke gitt ved [tex]S_{n}=\frac{5}{6}n^3-2n^2+\frac{55}{6}n,[/tex]" ble jeg usikker på oppsettet.
Hm, det er samme metode, men du må kanskje sette opp sammenhengen selv.
Summen av de $n$ første leddene er her:
$8+9+ ... + (2,5n^2 - 6,5n + 12) = \frac {5}{6}n^3 - 2n^2 + \frac {55}{6}n$
Bytt ut $n$ med $k$ så har du steg 2.
På steg 3 skal du da legge til ett ledd til på begge sider. Hva blir dette leddet?
Tusen takk for rask tilbakemelding! Regnet ut "det vi ønsket" og fikk tilsvarende svar på utregningen fra punkt 3 (begge to ble [tex]\frac{5}{6}t^3+\frac{1}{2}t^2+\frac{23}{3}t+8[/tex]).