Andregradslikning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Matte888

Hei

Er det noen som kunne hjelpet med med en oppgave?
Oppgaven:

Vi regner at middeltemperaturen y°C på dag nr. x i året er gitt ved:
y=0,005x^2 - 0,3x - 2,0 , x∈[0,100]

a) finn temperaturen i begynnelsen av året og 1. april (x=91)

Har prøvd masse, men får ikke rett svar. Er ganske usikker på hvordan jeg skal sette selve stykket opp. Så hvis jeg skjønner a) så klarer jeg sikkert resten av oppgavene som hører til. Men trur jeg burde bruke abc-formelen?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Matte888 wrote:Hei

Er det noen som kunne hjelpet med med en oppgave?
Oppgaven:

Vi regner at middeltemperaturen y°C på dag nr. x i året er gitt ved:
y=0,005x^2 - 0,3x - 2,0 , x∈[0,100]

a) finn temperaturen i begynnelsen av året og 1. april (x=91)

Har prøvd masse, men får ikke rett svar. Er ganske usikker på hvordan jeg skal sette selve stykket opp. Så hvis jeg skjønner a) så klarer jeg sikkert resten av oppgavene som hører til. Men trur jeg burde bruke abc-formelen?
Det er vel bare å sette inn verdier for x? Først sett x=0, da får du -2grader. Så setter du inn x=91 og finner temperaturen 1. april
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Matte888

Klarte den første, og da fikk jeg som deg -2.

Men får ikke den med 91 til å stemme.. Vet ikke om det er feil i fasiten, men får alltid en grad over det det skal være
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Matte888 wrote:Klarte den første, og da fikk jeg som deg -2.

Men får ikke den med 91 til å stemme.. Vet ikke om det er feil i fasiten, men får alltid en grad over det det skal være
Hva sier fasit da?

[tex]y(91)=0.005*91^2-0.3*91-2=12,11^oC[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Matte888

Glem det, hehe. Du har riktig :D Satt stykket opp feil :(

Men tusen takk for hjelpa!
Post Reply