Hei
Er det noen som kunne hjelpet med med en oppgave?
Oppgaven:
Vi regner at middeltemperaturen y°C på dag nr. x i året er gitt ved:
y=0,005x^2 - 0,3x - 2,0 , x∈[0,100]
a) finn temperaturen i begynnelsen av året og 1. april (x=91)
Har prøvd masse, men får ikke rett svar. Er ganske usikker på hvordan jeg skal sette selve stykket opp. Så hvis jeg skjønner a) så klarer jeg sikkert resten av oppgavene som hører til. Men trur jeg burde bruke abc-formelen?
Andregradslikning
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Lagrange
Det er vel bare å sette inn verdier for x? Først sett x=0, da får du -2grader. Så setter du inn x=91 og finner temperaturen 1. aprilMatte888 wrote:Hei
Er det noen som kunne hjelpet med med en oppgave?
Oppgaven:
Vi regner at middeltemperaturen y°C på dag nr. x i året er gitt ved:
y=0,005x^2 - 0,3x - 2,0 , x∈[0,100]
a) finn temperaturen i begynnelsen av året og 1. april (x=91)
Har prøvd masse, men får ikke rett svar. Er ganske usikker på hvordan jeg skal sette selve stykket opp. Så hvis jeg skjønner a) så klarer jeg sikkert resten av oppgavene som hører til. Men trur jeg burde bruke abc-formelen?
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Klarte den første, og da fikk jeg som deg -2.
Men får ikke den med 91 til å stemme.. Vet ikke om det er feil i fasiten, men får alltid en grad over det det skal være
Men får ikke den med 91 til å stemme.. Vet ikke om det er feil i fasiten, men får alltid en grad over det det skal være
-
- Lagrange
Hva sier fasit da?Matte888 wrote:Klarte den første, og da fikk jeg som deg -2.
[tex]y(91)=0.005*91^2-0.3*91-2=12,11^oC[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."