Rasjonalt bokstavuttrykk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Feynman
Fibonacci
Fibonacci

Hei!

Som dere snart skal erfare, lever jeg ikke helt opp til brukernavnet mitt ;)

Så til poenget:

Har en oppgave jeg ikke får helt taket på. Har lagt den ved som et vedlegg da jeg ikke helt har klart å formulere meg "symbolsk korrekt" på pc.

I det nest siste leddet (x*(2x+5)*12)/6*x lurer jeg på hvorfor/hvordan x`en fra 5x flytter seg utenfor parentesen, og hvorfor 2x^2 blir 2x? Ser ikke at den ene x`en i 2x^2 er strøket, så det byr på problemer for min del.

Skjønner at dette er tungvint for dere å lese, så dersom det blir for mye styr så bare dropp det. Setter likevel veldig pris på svar!

Takk på forhånd!

Sincerely, Richard
Skjermbilde (3).png
Skjermbilde (3).png (78.46 KiB) Viewed 2109 times
Drezky
Hilbert
Hilbert

[tex]{2x^2+5x}=x(2x+5)[/tex]
Sett felles faktor utenfor parentesen
[tex]i*i=-1[/tex]

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Feynman
Fibonacci
Fibonacci

Ja OK, det hjalp meg på veien så tusen takk!

Nytt problem: (2/x)+(1/(x+1)) = (3x+2)/((x^2)+2)

Det jeg sliter med her er rett og slett å finne fellesnevneren. Dvs, det virker "logisk" at F.N. blir (x+1), men dette stemmer jo dårlig.. Noen som kan ta det step by step, eller hvertfall "sette meg i gang" så jeg kan jobbe meg videre?

Takk for hjelp! :-)

EDIT: Bare glem det, fikk det til nå! x(x+1) blir jo F.N hehe ;)
Feynman
Fibonacci
Fibonacci

Okay, ny problemstilling..

Jeg ser veldig greit at (2t + 1)(2t-1) = 4t^2 - 1
Det jeg derimot sliter litt med merker jeg er f.eks. (x-1)^2 - 4 = (x+1)(x-3).

Hvorfor blir ikke (x+1)(x-3) = x^2 - 3x + x - 3 = x^2 -2x - 3 ? Eller eventuelt hvorfor/hvordan blir disse uttrykkene like/ulike?
Finnes det noen greie regler eller gode oppgaver med løsningsforslag av litt andre varianter enn "enkle" ledd med 2, 4 8 osv som man lett tar i hodet?

Takk :-)
Kjemikern
Guru
Guru

Feynman wrote:Okay, ny problemstilling..

Jeg ser veldig greit at (2t + 1)(2t-1) = 4t^2 - 1
Det jeg derimot sliter litt med merker jeg er f.eks. (x-1)^2 - 4 = (x+1)(x-3).

Hvorfor blir ikke (x+1)(x-3) = x^2 - 3x + x - 3 = x^2 -2x - 3 ? Eller eventuelt hvorfor/hvordan blir disse uttrykkene like/ulike?
Finnes det noen greie regler eller gode oppgaver med løsningsforslag av litt andre varianter enn "enkle" ledd med 2, 4 8 osv som man lett tar i hodet?

Takk :-)
[tex](x-1)^2-4=0[/tex]
Slik du ser står det på formen: [tex]a^2-b^2=(a-b)(a+b)[/tex]
Hvis du gjør det på den måten får du [tex]((x-1)+2))((x-1)-2))=(x-1+2)(x-1-2)=(x+1)(x-3)[/tex].

Og dermed er [tex]x^2-2x-3=(x+1)(x-3)=(x-1)^2-4[/tex]
Feynman
Fibonacci
Fibonacci

Wow, takk for kjapt svar! :-D

Ja, ser det jo når du skriver det og jeg får tatt det steg for steg. Tror bare det sitter litt dårlig egentlig. Føler forståelsen er god og jeg har regna masse oppgaver i ett kapittel, men når jeg regner videre enda ett kapittel og går tilbake for å repetere eller eventuelt møter samme problemstilling litt ut i neste kapittel så snubler jeg igjen..

Hvordan er forresten forskjellen på forkurs pensum og R1 + R2? Har Sinus og CoSinus forkursbøkene og bruker disse nå :)
Kjemikern
Guru
Guru

Feynman wrote:Wow, takk for kjapt svar! :-D

Ja, ser det jo når du skriver det og jeg får tatt det steg for steg. Tror bare det sitter litt dårlig egentlig. Føler forståelsen er god og jeg har regna masse oppgaver i ett kapittel, men når jeg regner videre enda ett kapittel og går tilbake for å repetere eller eventuelt møter samme problemstilling litt ut i neste kapittel så snubler jeg igjen..

Hvordan er forresten forskjellen på forkurs pensum og R1 + R2? Har Sinus og CoSinus forkursbøkene og bruker disse nå :)
Nja, forskjellen er ikke noe stor. Du vil nok få tilsvarende kunnskap om du tar forkurs kontra tatt R1/R2 på VGS.
Post Reply