Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Som dere snart skal erfare, lever jeg ikke helt opp til brukernavnet mitt
Så til poenget:
Har en oppgave jeg ikke får helt taket på. Har lagt den ved som et vedlegg da jeg ikke helt har klart å formulere meg "symbolsk korrekt" på pc.
I det nest siste leddet (x*(2x+5)*12)/6*x lurer jeg på hvorfor/hvordan x`en fra 5x flytter seg utenfor parentesen, og hvorfor 2x^2 blir 2x? Ser ikke at den ene x`en i 2x^2 er strøket, så det byr på problemer for min del.
Skjønner at dette er tungvint for dere å lese, så dersom det blir for mye styr så bare dropp det. Setter likevel veldig pris på svar!
Det jeg sliter med her er rett og slett å finne fellesnevneren. Dvs, det virker "logisk" at F.N. blir (x+1), men dette stemmer jo dårlig.. Noen som kan ta det step by step, eller hvertfall "sette meg i gang" så jeg kan jobbe meg videre?
Takk for hjelp!
EDIT: Bare glem det, fikk det til nå! x(x+1) blir jo F.N hehe
Jeg ser veldig greit at (2t + 1)(2t-1) = 4t^2 - 1
Det jeg derimot sliter litt med merker jeg er f.eks. (x-1)^2 - 4 = (x+1)(x-3).
Hvorfor blir ikke (x+1)(x-3) = x^2 - 3x + x - 3 = x^2 -2x - 3 ? Eller eventuelt hvorfor/hvordan blir disse uttrykkene like/ulike?
Finnes det noen greie regler eller gode oppgaver med løsningsforslag av litt andre varianter enn "enkle" ledd med 2, 4 8 osv som man lett tar i hodet?
Jeg ser veldig greit at (2t + 1)(2t-1) = 4t^2 - 1
Det jeg derimot sliter litt med merker jeg er f.eks. (x-1)^2 - 4 = (x+1)(x-3).
Hvorfor blir ikke (x+1)(x-3) = x^2 - 3x + x - 3 = x^2 -2x - 3 ? Eller eventuelt hvorfor/hvordan blir disse uttrykkene like/ulike?
Finnes det noen greie regler eller gode oppgaver med løsningsforslag av litt andre varianter enn "enkle" ledd med 2, 4 8 osv som man lett tar i hodet?
Takk
[tex](x-1)^2-4=0[/tex]
Slik du ser står det på formen: [tex]a^2-b^2=(a-b)(a+b)[/tex]
Hvis du gjør det på den måten får du [tex]((x-1)+2))((x-1)-2))=(x-1+2)(x-1-2)=(x+1)(x-3)[/tex].
Og dermed er [tex]x^2-2x-3=(x+1)(x-3)=(x-1)^2-4[/tex]
Ja, ser det jo når du skriver det og jeg får tatt det steg for steg. Tror bare det sitter litt dårlig egentlig. Føler forståelsen er god og jeg har regna masse oppgaver i ett kapittel, men når jeg regner videre enda ett kapittel og går tilbake for å repetere eller eventuelt møter samme problemstilling litt ut i neste kapittel så snubler jeg igjen..
Hvordan er forresten forskjellen på forkurs pensum og R1 + R2? Har Sinus og CoSinus forkursbøkene og bruker disse nå
Ja, ser det jo når du skriver det og jeg får tatt det steg for steg. Tror bare det sitter litt dårlig egentlig. Føler forståelsen er god og jeg har regna masse oppgaver i ett kapittel, men når jeg regner videre enda ett kapittel og går tilbake for å repetere eller eventuelt møter samme problemstilling litt ut i neste kapittel så snubler jeg igjen..
Hvordan er forresten forskjellen på forkurs pensum og R1 + R2? Har Sinus og CoSinus forkursbøkene og bruker disse nå
Nja, forskjellen er ikke noe stor. Du vil nok få tilsvarende kunnskap om du tar forkurs kontra tatt R1/R2 på VGS.