volum av omdreiningslegeme

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
amaliezl

Hei, kan noen forklare meg hvordan jeg finner volumet av omdreiningslegemet til f(x)=√sin x (altså kvadratroten til sin x), når x er mellom 0 og π? Har forsøkt, og får bare 0 til svar. I følge fasiten i sigma R1 er korrekt svar 2π.
Takk på forhånd :D
Amalie
Aleks855
Rasch
Rasch

Antar at den dreies om x-aksen.

$A = \pi\int_0^\pi A(x)\mathrm dx = \pi\int_0^\pi f^2(x)\mathrm dx = \pi\int_0^\pi \sin(x)\mathrm dx$

Derfra tar du det sikkert?
Image
amaliezl

Aleks855 wrote:Antar at den dreies om x-aksen.

$A = \pi\int_0^\pi A(x)\mathrm dx = \pi\int_0^\pi f^2(x)\mathrm dx = \pi\int_0^\pi \sin(x)\mathrm dx$

takk nå fikk jeg det til! Jeg skal altså alltid regne ut potensen før jeg utfører de andre leddene?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

amaliezl wrote:

takk nå fikk jeg det til! Jeg skal altså alltid regne ut potensen før jeg utfører de andre leddene?
Alltid eksponenter først :)
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
amaliezl

Dolandyret wrote:
amaliezl wrote:

Alltid eksponenter først :)
Hurra, takk :)
Post Reply