Hvor er den fra? Jeg kan knytte mine sko og telle til to?
Til oppgaven: Man skal ikke forkaste abc formelen , men jeg tror han bare overdriver formå lage et poeng: for enkle polynomer ( spesielt med to ledd) bør man ikke bruke abc formelen. Matematikk i skolen lærer deg ikke til å tenke skikkelig, men lærer eleven slavisk å følge en formel... Det som er problemet med matematikk i norske skoler - det belønner folk som gjør mange oppgaver og driller inn formler og samme fremgsngsmåter.
Abc formelen kan godt være et eksempel. Den er veldig fin å bruke, men av og til blir det bare teit...
F.eks [tex]x^2+4x+4[/tex] dette burde man se lang vei at man kan bruke 1. Kvadratsetning... Burde ikke bruke abc formelen her
faktorisering
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Det var bare for å lage et viktig poengGjest wrote:Hvor er den fra? Jeg kan knytte mine sko og telle til to?
Til oppgaven: Man skal ikke forkaste abc formelen , men jeg tror han bare overdriver formå lage et poeng: for enkle polynomer ( spesielt med to ledd) bør man ikke bruke abc formelen. Matematikk i skolen lærer deg ikke til å tenke skikkelig, men lærer eleven slavisk å følge en formel... Det som er problemet med matematikk i norske skoler - det belønner folk som gjør mange oppgaver og driller inn formler og samme fremgsngsmåter.
Abc formelen kan godt være et eksempel. Den er veldig fin å bruke, men av og til blir det bare teit...
F.eks [tex]x^2+4x+4[/tex] dette burde man se lang vei at man kan bruke 1. Kvadratsetning... Burde ikke bruke abc formelen her

Ja, jeg er enig at man burde gjenkjenne kvadratsetninger osv.. på utvidet form når man skal faktorisere. Men dette kommer med tid. Det aller smarteste for TS er å først "drille inn ABC-formelen", og når h*n mestrer dette kan andre teknikker anvendes.
Skilpadden Franklin?Hvor er den fra? Jeg kan knytte mine sko og telle til to?

[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Oh yeahDrezky wrote:Skilpadden Franklin?Hvor er den fra? Jeg kan knytte mine sko og telle til to?