Hvordan kan man finne summen av en aritmetisk rekke digitalt?
Jeg tenker å bruke CAS, og funksjonen Sum[]
Har f.eks rekken 100+98+96....+50
Usikker på hva jeg skal skrive inn i CAS?
Eneste måten jeg vet jeg kan gjøre dette på er å først finne den aritmetiske formelen for følgen, for så å sette det inn i CAS slik: Sum[formelen for an,n, 1,?]. Men så er det et problem. Jeg vet ikke hvor mange ledd det er, dermed blir det?. Jeg kan jo finne ut av det ved regning, men siden oppgaven er at jeg skal finne det digitalt vil jeg tro det er en enklere måte å gjøre det på?
"Finn summen av en aritmetisk, digitalt"
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Fibonacci
Hvor mange ledd tror du at det er? Igjen om du virkelig vil bare bruke cas kan du bruke regnearket som finnes i geogebra eller excel.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Lagrange
Siden det er summen du skal finne, vil jeg tro det går greit å finne antall ledd ved regning. Jeg vet ikke om noen måte å finne antall ledd på digitalt, men så er ikke jeg allvitende heller.stimorolextra wrote:Hvordan kan man finne summen av en aritmetisk rekke digitalt?
Jeg tenker å bruke CAS, og funksjonen Sum[]
Har f.eks rekken 100+98+96....+50
Usikker på hva jeg skal skrive inn i CAS?
Eneste måten jeg vet jeg kan gjøre dette på er å først finne den aritmetiske formelen for følgen, for så å sette det inn i CAS slik: Sum[formelen for an,n, 1,?]. Men så er det et problem. Jeg vet ikke hvor mange ledd det er, dermed blir det?. Jeg kan jo finne ut av det ved regning, men siden oppgaven er at jeg skal finne det digitalt vil jeg tro det er en enklere måte å gjøre det på?
Fort gjort å finne antallet ledd da, [tex]50=100+(n-1)(-2) \Leftrightarrow n=26[/tex], så setter du bare inn i CAS med sum[] formelen.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."