Nassas91 wrote:Heisan!
Jeg skal regne ut radien og arealet av en sirkel med omkretsen 72,3cm. Slik jeg har forstått det må jeg dele Omkretsen med 2π for å finne radien først.
Men jeg vet ikke hvordan jeg skal føre opp dette stykket. Bruker vanlig Windows 10 Kalkulator for øyeblikket ettersom regnestykket ble ugyldig når jeg førte den inn på Geogebra kalkulatoren.
Er det noen snille sjeler der ute som kan hjelpe meg?
(Har forsøkt å dele 72,3cm med π to ganger etter hverandre, men da fikk jeg helt feil svar).
Er ikke noe matte geni men jeg prøver
Takk!

Det stemmer det du sier, at for å finne radien dividerer du omkretsen med [tex]2\pi[/tex]. Husk at [tex]2\pi \neq \pi*\pi[/tex], men heller [tex]2*\pi[/tex] eller [tex]\pi+\pi[/tex]. Derfor kan du ikke dele på [tex]\pi[/tex] to ganger, for da vil du egentlig ha delt på [tex]\pi^2[/tex].
Om du ikke har gjort det enda, så vil jeg på det sterkeste anbefale deg å gå til anskaffelse av en ordentlig kalkulator.
Du kan eventuelt bruke kalkulatoren som kommer med windows. Jeg har windows 7, så det er mulig den er litt ulik den i windows 10, men det du gjør er å:
1. Åpne kalkulatoren
2. Trykk alt+2
3. Da vil du få opp en litt mer "avansert" kalkulator enn den klassiske hvor du har pi etc.
4. del 72.3 på 2, deretter del igjen på pi. Da vil du sitte igjen med noe rundt 11,5, som da er radien i sirkelen.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."