båter skjæringspunkt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Guest

hva er forskjellen mellom å finne skjæringspunktet til banene til to båter og å skjekke om båtene kolliderer.? et eksempel?
Aleks855
Rasch
Rasch
Posts: 6874
Joined: 19/03-2011 15:19
Location: Trondheim
Contact:

Skjæringspunktet er et punkt begge krysser.

Dersom de kolliderer må de treffe skjærnigspunktet samtidig, og det er jo ikke sikkert de gjør.

Eksempel, to båter kjører over det samme punktet, men den ene gjør det en time før den andre. Ingen kollisjon, men de har et skjæringspunkt.
Image
Drezky
Hilbert
Hilbert
Posts: 1023
Joined: 06/12-2014 17:43

Noe analogt med Aleks855,



Se for deg en paramterfremstilling som beskriver bevegelsen av to personer:

[tex]Ivar:\:\:x=7.1t\:\:\wedge \:\:y=50t[/tex]
[tex]Sturle:\:\:\:x=658-39.9t\:\:\:\:\wedge y=-280+70t[/tex]


Først kan vi finne skjæringspunktet mellom disse to bevegelsene:

Her må vi skifte ut variablene t i den ene med for eksempel [tex]s[/tex] da paratemerfremstillingene ikke nødevendigivs må ha samme parametervariabel verdi i skjæringspunktet:

slik at:

[tex]7.1t=658-39.9s\:\:\:\wedge 50t=-280+70s\:\:\:\:\Rightarrow s=14\:\:\wedge t=14[/tex]

Sett inn i henholdsvis x og y slik at:

[tex]x=7.1*14=99.4\:\:og\:\:\:y=50*14=700[/tex]

Skjæringspunktet blir da [tex](99.4,700)[/tex]


Men dersom Sondre og Sturle møter hverandre avhenger av om de kolliderer eller sagt med andre ord de må nå skjæringspunktene samtidig. Da må [tex]x_1=x_2\:\:\wedge y_1=y_2[/tex] for samme paramatervariabel (i dette tilfellet samme t-verdi). Vi setter [tex]x_1=x_2\Leftrightarrow 7,1t=658-39.9t\Leftrightarrow t=14[/tex], og vi undersøker videre om dette tilfredstiller likningen


[tex]y_1=y_2\overset{substitusjon\:t=14}{\rightarrow}y_1=50*14=700\:\:\wedge y_2=-280+70*14=700[/tex]


Ettersom [tex]y_1=\:y_2\Leftrightarrow 14=\:14[/tex]
Så vil de møte på hverandre!


Dette kan også gjøres på en fiffig måte i geogebra...
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Post Reply