integrering

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

hvordan integrer man [tex]\int_{origo}^{p}\frac{8}{x}[/tex]

bestemt integral fra origo til et vilkårlig punkt ?
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Du skriver noe som egentlig ikke har noen betydning, men mener du dette:

[tex]\int_0^p \frac{8}{x} dx[/tex]
Gjest

ettam skrev:Du skriver noe som egentlig ikke har noen betydning, men mener du dette:

[tex]\int_0^p \frac{8}{x} dx[/tex]
ja
Gjest

noen?
blir det:

[tex]\int_{0}^{p}\frac{8}{x}\:dx=8ln(\left | x \right |)+C?[/tex]

blir litt feil her..
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:noen?
blir det:

[tex]\int_{0}^{p}\frac{8}{x}\:dx=8ln(\left | x \right |)+C?[/tex]

blir litt feil her..
[tex]\int_0^p\frac8xdx=[\: 8ln|x|\: ]_0^p[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Dolandyret skrev:
Gjest skrev:noen?
blir det:

[tex]\int_{0}^{p}\frac{8}{x}\:dx=8ln(\left | x \right |)+C?[/tex]

blir litt feil her..
[tex]\int_0^p\frac8xdx=[\: 8ln|x|\: ]_0^p[/tex]
Skal jeg sette in p og 0?
Gjest

blir det feil å sette in for p, ettersom det er et vilkårlig punkt på en graf og jeg skal finne arealet, det bestemte integralet fra origo til et vilkårlig punkt på funksojnen?
Gjest

Gjest skrev:blir det feil å sette in for p, ettersom det er et vilkårlig punkt på en graf og jeg skal finne arealet, det bestemte integralet fra origo til et vilkårlig punkt på funksojnen?
?
sbra
Cantor
Cantor
Innlegg: 115
Registrert: 19/05-2014 13:25

Det virker for meg som om spørsmålet ditt gjelder forskjellen på det bestemte integral og det ubestemte integral.

For det bestemte integral har vi at arealet under grafen til f, begrenset av den horisontale x-aksen og de vertikale linjene x=a og x=b er gitt ved:

[tex]F(b) - F(a) = \int_a^b f(t) dt[/tex],

der [tex]a[/tex] og [tex]b[/tex] er tall, f er funksjonen som man skal finne arealet for, og der F er en antiderivert til f.

Hvis vi lar [tex]a[/tex] være en helt tilfeldig konstant, f.eks. [tex]c[/tex] (som i ditt tilfelle kan være 0), og lar b variere som er variabel, som jeg her har kalt x, så får vi at:

[tex]\int_c^x f(t) dt = F(x) - F(c) = F(x) + kontant[/tex]

[tex]F(c)[/tex] er jo bare et tall, avhengig av hva vi valgte for [tex]c[/tex], og den er jo helt vilkårlig. Vi kaller derfor [tex]-F(c)[/tex] for en ny konstant.

Sistnevnte integral kalles det ubestemte integral, siden c er vilkårlig og x kan variere.

Du lurer på om det blir rett å sette inn variabelen p og sette c=0. Svaret er ja. Det du da finner er en funksjon av p, [tex]F(p)[/tex],
for arealet under grafen til funksjonen [tex]f(x) = \frac{8}{x}[/tex], avgrenset av x-aksen, den vertikale linjen x=0, og den vertikale linjen x=p, der du lar p være en variabel, slik at linjen kan bevege seg mot venstre eller høyre avhengig av hva man velger for p.
Svar