Fysikk 1 Elektrisitet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Guest

Fysikkmann97 wrote:Pilen viser hvilken vei strømmen går.
altså hvilken vei elektronene går eller de positive partiklene?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

Den elektriske strømmen går motsatt vei av elektronene.
Guest

Fysikkmann97 wrote:Den elektriske strømmen går motsatt vei av elektronene.
okay, da er det den veien positiv ladningen ville beveget seg i metalltrådene
Guest

har prøve neste uke, men siden jeg er vekkresit for eg ikke øve.

hvis du har en enkel krets med en motstand + en amperemter. vil vekselstrøm på spenningskilden eller likestrøm forårsake at amperetmeter viser mer strøm?
Guest

Gjest wrote:har prøve neste uke, men siden jeg er vekkresit for eg ikke øve.

hvis du har en enkel krets med en motstand + en amperemter. vil vekselstrøm på spenningskilden eller likestrøm forårsake at amperetmeter viser mer strøm?

noen?
Guest

Gjest wrote:

noen?
(?? Rannn????
zell
Guru
Guru

Nei. Ampermeteret vil vise det samme, spenningen er jo lik.
Guest

zell wrote:

Nei. Ampermeteret vil vise det samme, spenningen er jo lik.

er det forskjell på om vi benytter veksel eller likestrøm hvis vi skal f-eks. lage en serie eller en parallelkobling eller en enkel krets?
zell
Guru
Guru

Nei
Guest

zell wrote:Nei
sorry for spam, men hvorfor er det vanlig at vi bruker likestrøm? Er det fordi du får den samme spenningen i en retning istedet for periodisk bevegelse fram og tilbake i form av en sinuskurve ved vekselstrøm?
Guest

Gjest wrote:
zell wrote:Nei
sorry for spam, men hvorfor er det vanlig at vi bruker likestrøm? Er det fordi du får den samme spenningen i en retning istedet for periodisk bevegelse fram og tilbake i form av en sinuskurve ved vekselstrøm?

Hvorfor gidder ingen å svare, detter er mitt siste spørsmål
zell
Guru
Guru

Om man bruker vekselstrøm eller likestrøm har med applikasjon å gjøre. For husholdninger og kraftoverføring er det gunstig å bruke vekselspenning siden spenningstapet reduseres. I elektronikk derimot har retningen til strømmen mye å si (eksempelvis for en transistor eller en diode) og man må bruke likestrøm.
Post Reply