altså hvilken vei elektronene går eller de positive partiklene?Fysikkmann97 wrote:Pilen viser hvilken vei strømmen går.
Fysikk 1 Elektrisitet
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Lagrange
Den elektriske strømmen går motsatt vei av elektronene.
okay, da er det den veien positiv ladningen ville beveget seg i metalltrådeneFysikkmann97 wrote:Den elektriske strømmen går motsatt vei av elektronene.
har prøve neste uke, men siden jeg er vekkresit for eg ikke øve.
hvis du har en enkel krets med en motstand + en amperemter. vil vekselstrøm på spenningskilden eller likestrøm forårsake at amperetmeter viser mer strøm?
hvis du har en enkel krets med en motstand + en amperemter. vil vekselstrøm på spenningskilden eller likestrøm forårsake at amperetmeter viser mer strøm?
Gjest wrote:har prøve neste uke, men siden jeg er vekkresit for eg ikke øve.
noen?
(?? Rannn????Gjest wrote:Gjest wrote:har prøve neste uke, men siden jeg er vekkresit for eg ikke øve.
noen?
Nei. Ampermeteret vil vise det samme, spenningen er jo lik.Gjest wrote:har prøve neste uke, men siden jeg er vekkresit for eg ikke øve.
zell wrote:Nei. Ampermeteret vil vise det samme, spenningen er jo lik.Gjest wrote:har prøve neste uke, men siden jeg er vekkresit for eg ikke øve.
er det forskjell på om vi benytter veksel eller likestrøm hvis vi skal f-eks. lage en serie eller en parallelkobling eller en enkel krets?
sorry for spam, men hvorfor er det vanlig at vi bruker likestrøm? Er det fordi du får den samme spenningen i en retning istedet for periodisk bevegelse fram og tilbake i form av en sinuskurve ved vekselstrøm?zell wrote:Nei
Gjest wrote:sorry for spam, men hvorfor er det vanlig at vi bruker likestrøm? Er det fordi du får den samme spenningen i en retning istedet for periodisk bevegelse fram og tilbake i form av en sinuskurve ved vekselstrøm?zell wrote:Nei
Hvorfor gidder ingen å svare, detter er mitt siste spørsmål
Om man bruker vekselstrøm eller likestrøm har med applikasjon å gjøre. For husholdninger og kraftoverføring er det gunstig å bruke vekselspenning siden spenningstapet reduseres. I elektronikk derimot har retningen til strømmen mye å si (eksempelvis for en transistor eller en diode) og man må bruke likestrøm.