Minste verdi til en funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Ser ut som jeg fikk til dette og! :D Med unntak av halve A og B på oppgave 4 jeg ikke klarte da :/

Det er bra. Ja, slike oppgaver er kjipe.... Men jeg tror ikke at disse oppgavene kommer til ødelegge en eventuelt 6'er.

Jeg derimot, klarte av en eller annen grunn, ødelegge det helt ...

Sko gjerne hatt denne prøven =)
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Skanin
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 02/03-2015 17:02
Sted: Trondheim

Drezky skrev:
Ser ut som jeg fikk til dette og! :D Med unntak av halve A og B på oppgave 4 jeg ikke klarte da :/

Det er bra. Ja, slike oppgaver er kjipe.... Men jeg tror ikke at disse oppgavene kommer til ødelegge en eventuelt 6'er.

Jeg derimot, klarte av en eller annen grunn, ødelegge det helt ...

Sko gjerne hatt denne prøven =)
Satser på det! :)
Huff.. Kjipt når det går sånn :/ Hatt noen sånne prøver selv! Kan være du blir overrasket og klarte mer enn du tror da! :D
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Skanin skrev:
Drezky skrev:
Ser ut som jeg fikk til dette og! :D Med unntak av halve A og B på oppgave 4 jeg ikke klarte da :/

Det er bra. Ja, slike oppgaver er kjipe.... Men jeg tror ikke at disse oppgavene kommer til ødelegge en eventuelt 6'er.

Jeg derimot, klarte av en eller annen grunn, ødelegge det helt ...

Sko gjerne hatt denne prøven =)
Satser på det! :)
Huff.. Kjipt når det går sånn :/ Hatt noen sånne prøver selv! Kan være du blir overrasket og klarte mer enn du tror da! :D
Har sett LF :o , så nei..

Forresten jeg ser at dere bruker Sigma R1, mens vi bruker Matematikk R1 av Aschehoug. Hvordan kan det da ha seg at vi fikk liknende oppgaver? Er det slik at lærerne bruker foreslått tentamen av deres individuelle bøker? Eller setter lærerene sammen prøvene selv og diskuterer med andre skoler i distriket / fylket. landet?? ..
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Skanin
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 02/03-2015 17:02
Sted: Trondheim

Drezky skrev:
Har sett LF :o , så nei..

Forresten jeg ser at dere bruker Sigma R1, mens vi bruker Matematikk R1 av Aschehoug. Hvordan kan det da ha seg at vi fikk liknende oppgaver? Er det slik at lærerne bruker foreslått tentamen av deres individuelle bøker? Eller setter lærerene sammen prøvene selv og diskuterer med andre skoler i distriket / fylket. landet?? ..
Åja.. Bedre lykke lit neste år da! :)

Vet ikke helt hvordan det er i resten av landet, men vet ihvertfall at læreren vår lagde prøven helt selv(i går faktisk). Han har nok brukt tidligere eksamener som inspo. Kjenner igjen noen av vektoroppgavene og sannsynlighetsoppgaven fra tidligere gitte eksamener.

På ungdomsskolen vet jeg ihvertfall at de bare tar fjorårets eksamen. Husker jeg hadde printet ut både fasit og oppgavesett og fikk utlevert akkurat det samme da jeg kom på skolen! Hadde med fasiten på til del 2, som var et lovlig hjelpemiddel. Lett 6'er det! :D :lol:
Gjest

Noen som har gjort oppgave 7?
Skanin
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 02/03-2015 17:02
Sted: Trondheim

Gjest skrev:Noen som har gjort oppgave 7?
Den er litt vanskelig å gjøre uten å skrive ut prøven tror jeg. Greia var at vi skulle måle både vinkelen og linjestykket, og konstruere ut ifra den informasjonen som var oppgitt. Linjestykke X var 9cm og vinkel Y var 65 grader om jeg husker rett.

Det jeg gjorde var:

1. Tegne en linje i innføringsarket.
2. Sette passerspissen i den ene enden av linjestykket X og "måle" den med passeren.
3. Sette passerspissen i et punkt A på linjestykket på arket og lage punkt B med passeråpningen jeg fikk fra 2.
4. Konstruere 90gradere i A og B.
5. Halvere vinkel B så jeg fikk 45grader og finne vinkelen i mellom 90 og 45, deretter halvere denne. (for å få 0.5*Y)
6. Regne ut [tex]\frac{3}{4}*\frac{9}{1}=\frac{27}{4}[/tex], så finne at [tex]\frac{27}{4}=6.75[/tex]cm.
7. Konstruere en parallell med AB, med lengde 6.75cm fra AB.
8. Trekke parallellen og der den traff linje B, var C.
9. Trekke linje AC.
Gjest

Takk, sko gjerne hatt en fasit, har prøve på mandag
Skanin
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 02/03-2015 17:02
Sted: Trondheim

Gjest skrev:Takk, sko gjerne hatt en fasit, har prøve på mandag
Drezky har laget løsningsforslag til både del 1 og del 2. Ligger på førstesiden av dette emnet :)

Lykke til med prøven! :)
Gjest

Skanin skrev:
Gjest skrev:Takk, sko gjerne hatt en fasit, har prøve på mandag
Drezky har laget løsningsforslag til både del 1 og del 2. Ligger på førstesiden av dette emnet :)

Lykke til med prøven! :)


Åja. Takk!
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Ser hva jeg gjorde feil på oppave 4 - fikk bare med x-koordinatene


Bilde

Dette blir riktig; jeg skjønner dog ikke hvorfor geogebra skriver på den måten ok ikke den måten som står på prøvearket. Men dette burde gi utelling =)

Ikke et vakkert syn ...
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Skanin
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 02/03-2015 17:02
Sted: Trondheim

Drezky skrev:Ser hva jeg gjorde feil på oppave 4 - fikk bare med x-koordinatene


Bilde

Dette blir riktig; jeg skjønner dog ikke hvorfor geogebra skriver på den måten ok ikke den måten som står på prøvearket. Men dette burde gi utelling =)

Ikke et vakkert syn ...
Ååh, jeg gjorde det sånn, men trodde det ble feil, så leverte ikke ://
Gjest

hvordan løser man den siste oppgaven med cas?
Skanin
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 02/03-2015 17:02
Sted: Trondheim

Gjest skrev:hvordan løser man den siste oppgaven med cas?
Som dette:
Bilde

1. Definer funksjonen med f(x):=
2. Finn x-verdiene til de to vendepunktene (f''(x))
3, 4. Sett x-verdiene du fant i 2. inn i f(x), lurt å definere de med navn, for videre bruk. (Jeg kalte de VP1 og VP2 for Vendepunkt 1 og 2. Merk at hvis du skal bruke VP som navn, må det være store bokstaver, ellers vil CAS tolke det som noe vektor greier og alt blir feil.) Vi har nå funnet y-verdiene til vendepunktene og punktene er da (x,y).
4. For å finne linja definerer du en ny graf. G(x). Bruk kommandoen Linje[punkt,punkt]. Altså: g(x):=Linje[(f(x1),VP1),(f(x2),VP2)], du får da likningen for linja igjennom de to vendepunktene. Den er her skrevet på en annen måte enn i oppgavesettet, men hvis du faktoriserer den, vil du få samme likning.

Det var A oppgaven.

5. Linja G(x) skjærer F(x) i fire punkter. Det vil være når G(x)=F(x). Skriv derfor dette inn i CAS. Du får da fire x-verdier. 2 av de er vendepunktene, som du allerede har funnet og to er nye. For å vise at summen alltid er null, kan du si at to og to punkter er like, med motsatt fortegn og alltid opphever hverandre fordi de deler samme ukjent (b). Derfor vil summen av de fire x-verdiene alltid være lik 0 for alle verdier av b og alltid være lik 0.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Skanin skrev:
Gjest skrev:hvordan løser man den siste oppgaven med cas?
Som dette:
Bilde

1. Definer funksjonen med f(x):=
2. Finn x-verdiene til de to vendepunktene (f''(x))
3, 4. Sett x-verdiene du fant i 2. inn i f(x), lurt å definere de med navn, for videre bruk. (Jeg kalte de VP1 og VP2 for Vendepunkt 1 og 2. Merk at hvis du skal bruke VP som navn, må det være store bokstaver, ellers vil CAS tolke det som noe vektor greier og alt blir feil.) Vi har nå funnet y-verdiene til vendepunktene og punktene er da (x,y).
4. For å finne linja definerer du en ny graf. G(x). Bruk kommandoen Linje[punkt,punkt]. Altså: g(x):=Linje[(f(x1),VP1),(f(x2),VP2)], du får da likningen for linja igjennom de to vendepunktene. Den er her skrevet på en annen måte enn i oppgavesettet, men hvis du faktoriserer den, vil du få samme likning.

Det var A oppgaven.

5. Linja G(x) skjærer F(x) i fire punkter. Det vil være når G(x)=F(x). Skriv derfor dette inn i CAS. Du får da fire x-verdier. 2 av de er vendepunktene, som du allerede har funnet og to er nye. For å vise at summen alltid er null, kan du si at to og to punkter er like, med motsatt fortegn og alltid opphever hverandre fordi de deler samme ukjent (b). Derfor vil summen av de fire x-verdiene alltid være lik 0 for alle verdier av b og alltid være lik 0.



Merk Høyreside kommandoen, Skanin. Du definerer bare parameterne


Bilde
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Svar