R1 - Eksamen 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Drezky
Hilbert
Hilbert

TFZ wrote:
Drezky wrote: Hvis du legger ut oppgaven ut her / eller eventuelt skjermbilde så skal jeg ta en titt!

Oppgaven er som følger:

I GeoGebra kan vi bruke det logiske symbolet ∧ mellom ulikheter for å få tegnet det området som passer med disse ulikhetene.

a) Finn arealet av det området som er bestemt av ulikhetene (2x-y > 3) ∧ (x+y < 9) ∧ (5y-x > 3)

b) Finn koordinatene til hjørnene i den trekanten som er bestemt av ulikhetene.

Det står at det er fra delkap. 1.1 i R1 Sinusboken, men det er ikke en gang nevnt i det delkapittelet, det er derfor jeg er litt lost når det gjelder fremgangsmåten, skjønner oppgaven i seg selv. :/

Image

Gikk ikke med "skjæringspunkter melllom objekter", men brukte bare "Mangekant" -kommandoen.
ii=1

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Drezky
Hilbert
Hilbert

Gjest wrote:Punktene A, B, C, og D ligger på periferien av en sirkel, vinkel bsa= v og buen ab= a og buen cd= b målt i grader
vid at v=(b-a)/2

oppgave 4.134 fra sinus r1

hjelp!!1

Skisse:

Image

Løsningsforslag

Her er det triksing med trekanter..

Vi ser at SDB er en periferivinkel som spenner over buen \overarca. Sentralvinkelen (som vi ikke har fått oppgitt, men dog kunne finne ved å lage to korder og finne skjæringspunktet til midtnormalene) spenner også over buen \overarca. Vi vet at Periferivinkel=12Sentralvinkelen. Dermed får vi at ; SDB=a2
Vi ser videre at SBD=(180ob2) ettersom EBC er perferivinkel og spenner over buen som sentralvinkelen spenner over; \overarcb

Vi vet at summen i en trekant er alltid lik 180o dermed får vi at :

DSB+SDB+SBD=180o

Setter inn utrykkene våre :
(180ob2)+a2+v=180ov=180o((180ob2)+a2)=b2a2=ba2

Altså vi har at vinkelen v er lik:

v=\overarcb\overarca2
ii=1

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
TFZ

Drezky wrote: Gikk ikke med "skjæringspunkter melllom objekter", men brukte bare "Mangekant" -kommandoen.
Tusen takk, jeg setter kjempestor pris på hjelpen! Jeg beklager at jeg må ha det inn med teskje, men vil heller vœre plagsom og skjønne det skikkelig, enn å sitte med spørsmål :P

Når du bruker mangekant-kommandoen, mener du da at du trykker inn punktene som ser ut som skjœringspunktene i grafikkfeltet, eller skriver du inn kommandoen med noen uttrykk i instruksjonsfeltet? Ser for meg at det kan bli unøyaktig hvis man tar det på øyemål i grafikkfeltet og tegner trekanten med "mangekant"-kommandoen, men jeg fikk jo de samme resultatene som deg når jeg gjorde det.
andyp

Vi har en trekant ABC. Punktet D ligger på AB. Punktet E ligger på BC, og punktet F ligger på AC.

Cevas setning sier : linjestykkene AE,BF og CD skjærer hverandre hvis AD/DB x BE/EC x CF/FA = 1.

Bruk cevas setning til å bevise at medianene i en trekant skjærer hverandre i ett punkt.

Hvordan går jeg frem for å løse denne? Vet jo at medianene deles i 2:1 ved skjæringspunktet, men forstår ikke helt hvordan jeg kan bevise dette.. :?
Drezky
Hilbert
Hilbert

andyp wrote:Vi har en trekant ABC. Punktet D ligger på AB. Punktet E ligger på BC, og punktet F ligger på AC.

Cevas setning sier : linjestykkene AE,BF og CD skjærer hverandre hvis AD/DB x BE/EC x CF/FA = 1.

Bruk cevas setning til å bevise at medianene i en trekant skjærer hverandre i ett punkt.

Hvordan går jeg frem for å løse denne? Vet jo at medianene deles i 2:1 ved skjæringspunktet, men forstår ikke helt hvordan jeg kan bevise dette.. :?
En god figur er alfa omega når det kommer til slike problemstillinger. Start med å lage en skisse og så kan du evt. bruke vektorregning. Kan ta en titt på den i kveld :)
ii=1

stensrud
Descartes
Descartes

andyp wrote:Vi har en trekant ABC. Punktet D ligger på AB. Punktet E ligger på BC, og punktet F ligger på AC.
Du skal ikke bevise at medianene deles i forholdet 2:1 av skjæringspunktet, du skal kun bevise at de tre medianene skjærer hverandre i ett punkt. Hvis AD er median i ABC og D ligger på BC, så er jo D per definisjon det punktet som er slik at BD=DC. På samme måte er CE=EA og AF=FB (hvor E og F ligger på henholdsvis CA og AB). Ceva sier at hvis
BDCEAFDCEAFB=1,
så går de tre linjene AD,BE,CF (altså medianene) gjennom samme punkt. Ser du hvorfor uttrykket over er lik 1 i vårt tilfelle?
Ffefe

Hvor lenge jobber dere hver dag?
andyp

stensrud wrote:
Du skal ikke bevise at medianene deles i forholdet 2:1 av skjæringspunktet, du skal kun bevise at de tre medianene skjærer hverandre i ett punkt. Hvis AD er median i ABC og D ligger på BC, så er jo D per definisjon det punktet som er slik at BD=DC. På samme måte er CE=EA og AF=FB (hvor E og F ligger på henholdsvis CA og AB). Ceva sier at hvis
BDCEAFDCEAFB=1,
så går de tre linjene AD,BE,CF (altså medianene) gjennom samme punkt. Ser du hvorfor uttrykket over er lik 1 i vårt tilfelle?
Ser hvorfor det er likt med 1, men forstår ikke hvordan jeg kan bruke dette til å bevise dette punktet :?: :?
Guest

Ffefe wrote:Hvor lenge jobber dere hver dag?
24 timer non stop
okokokok

Gjest wrote:
Ffefe wrote:Hvor lenge jobber dere hver dag?
24 timer non stop
haha, seriøst?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

http://www.universitetsavisa.no/student ... ?device=pc
6) Jobb i korte økter: En økt trenger ikke være mer enn 45 minutter lang. Etter dette er det lurt å ta en pause, og så ta en ny kort økt. Det er viktig at man ikke brenner ut hjernen ved å sitte tre-fire timer i strekk uten pause.
:P
Guest

Fysikkmann97 wrote:http://www.universitetsavisa.no/student ... ?device=pc
6) Jobb i korte økter: En økt trenger ikke være mer enn 45 minutter lang. Etter dette er det lurt å ta en pause, og så ta en ny kort økt. Det er viktig at man ikke brenner ut hjernen ved å sitte tre-fire timer i strekk uten pause.
:P

detter noe BS propaganda.. Går greit med 9 timer i strekk
Guest

eN Kurve er gitt ved

r(t)=(t2+2t+2,t3+2t2+3)
hvor t= <-3.2>
a) kurven krysser seg sjøl i punktet (2, 3 avgjør for hvilke t-verdier dette punkter hat

b) finn koordinatene til punktene der fartvektoren v er parallel me en av koordinataksene

c) en lunje er gitt ved y=x/2+3
finn t-verdien til skjæringspunktet mellom kurven og linja

trenger hheeelp1
Larsik
Cantor
Cantor

hva er problemet? tegn en kurve i GeoGebra og sett på posisjon og fartsvektorer.

Siden det ikke står "finn ved regning" så burde dette være lov.
Guest

Larsik wrote:hva er problemet? tegn en kurve i GeoGebra og sett på posisjon og fartsvektorer.

Siden det ikke står "finn ved regning" så burde dette være lov.

klarer ikke b
Post Reply