Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hei! Har noen oppgaver i fysikk som jeg ikke helt får til. Kunne noen hjulpet meg?
Her er oppgavene:
I denne oppgaven er alle apparatene koblet til nettspenningen 230V.
a) En kokeplate trekker en strøm på 6,1A. Hvor mye elektrisk energi bruker kokeplaten på 20 minutter?
b) En varmeovn gir fra seg 27 MJ når den står på i 10 timer. Hvor stor er effekten? Hvor stor er resistansen i varmetråden?
c) En hårføner tar effekten 1,0 kW. Hvor mye elektrisk energi bruker hårføneren på 3,0 minutter? Hvor stor er strømmen gjennom hårføneren?
JohnAKATussi wrote:Hei! Har noen oppgaver i fysikk som jeg ikke helt får til. Kunne noen hjulpet meg?
Her er oppgavene:
I denne oppgaven er alle apparatene koblet til nettspenningen 230V.
a) En kokeplate trekker en strøm på 6,1A. Hvor mye elektrisk energi bruker kokeplaten på 20 minutter?
b) En varmeovn gir fra seg 27 MJ når den står på i 10 timer. Hvor stor er effekten? Hvor stor er resistansen i varmetråden?
c) En hårføner tar effekten 1,0 kW. Hvor mye elektrisk energi bruker hårføneren på 3,0 minutter? Hvor stor er strømmen gjennom hårføneren?
Alle svar tas imot med et stort takk!
a) [tex]W=UIt \Rightarrow W=230V*6.1A*1200s=1683600J=1.6836MJ[/tex]
b) [tex]I=\frac{W}{Ut}=\frac{27000000J}{230V*36000s}=3.26A[/tex]