Hei,
Hva er forskjellen mellom lokal og global maksimalverdi og minimalverdi?
Og hvordan bestemme om en viss funksjon har globale og lokale mini- og maksimumspunkter? Hva må man se etter i grafen for å avgjøre dette?
lokal vs global?
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
For å bruke en analogi så er Mount Everest et globalt (og lokalt) maksimum på jorda, mens f.eks. Galdhøpiggen er et lokalt maksimum.Gjest wrote:Hei,
Hva er forskjellen mellom lokal og global maksimalverdi og minimalverdi?
Og hvordan bestemme om en viss funksjon har globale og lokale mini- og maksimumspunkter? Hva må man se etter i grafen for å avgjøre dette?
Hvis funksjonen er deriverbar kan du finne slike ved å betrakte den deriverte og andrederiverte. Du må også huske på å sjekke eventuelle randpunkter.
http://gfycat.com/AcceptableColossalEas ... singhoundsplutarco wrote:
For å bruke en analogi så er Mount Everest et globalt (og lokalt) maksimum på jorda, mens f.eks. Galdhøpiggen er et lokalt maksimum.
Hei, kunne noen hjulpet meg med en oppgave jeg sitter fast på? Gjerne et løsningsforslag
Oppgaven lyder:
I trekanten ABC er vinkel C=90 grader. Høyden fra C treffer AB I punktet F. Finn lengden BF når AF=4,1 cm og CF=3,4 cm.

Oppgaven lyder:
I trekanten ABC er vinkel C=90 grader. Høyden fra C treffer AB I punktet F. Finn lengden BF når AF=4,1 cm og CF=3,4 cm.
I trekant ABC er C=90 grader. Trekant BFC er formlik med trekant AFC, så da satte jeg opp et forhold:
x/3,4 = 3,4/4,1og så løse for x Men er ikke helt sikker da, lurer på om man kunne løst det på en annen måte :
x/3,4 = 3,4/4,1og så løse for x Men er ikke helt sikker da, lurer på om man kunne løst det på en annen måte :
Hei igjen:)
Jeg har også en annen oppgave jeg ikke får til, kunne noen ha hjulpet meg? oppgaven lyder:
Fra 1999 til 2000 gikk bevilgningen til et sykehjem ned med 4,5%. Fra 2000 til 2001 økte bevilgningen 3,0%. Hvor stor var bevilgningen i 1999 når den i 2001 var kr 2 150 000?
Har prøvd å regne det ut ved å sette opp en likning osv., men får feil svar! i fasiten står det at svaret skal være Ca. kr 2190000 (2185737)
Jeg har også en annen oppgave jeg ikke får til, kunne noen ha hjulpet meg? oppgaven lyder:
Fra 1999 til 2000 gikk bevilgningen til et sykehjem ned med 4,5%. Fra 2000 til 2001 økte bevilgningen 3,0%. Hvor stor var bevilgningen i 1999 når den i 2001 var kr 2 150 000?
Har prøvd å regne det ut ved å sette opp en likning osv., men får feil svar! i fasiten står det at svaret skal være Ca. kr 2190000 (2185737)