Noen som gidder å forklare 2 (e) på linken under.
Hvorfor er ikke [tex]\,G=D_4\,[/tex]?
Siden [tex]D_4\,[/tex] er symmetri-gruppa til firkanter.
abstrakt algebra og antall baner
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Det står i oppgaveteksten at "$G$ virker på $X$ ved å permutere flisene", så da blir vel $G=S_4$, hvor $S_4$ er den fjerde symmetriske gruppen. Én måte å se det på er at hvis du nummererer flisene $1,2,3,4$ fra venstre til høyre, så vil hver $s\in S_4$ endre på denne permutasjonen. Med litt casework endte jeg opp med
\[ \lvert X/G\rvert = \frac{1}{\lvert G\rvert}\sum_{g\in G}\lvert X^G\rvert=\frac{1}{4!}\left( k^4+6k^3+11k^2+6k \right) ,\]
som ihvertfall stemmer for $k=3$.
\[ \lvert X/G\rvert = \frac{1}{\lvert G\rvert}\sum_{g\in G}\lvert X^G\rvert=\frac{1}{4!}\left( k^4+6k^3+11k^2+6k \right) ,\]
Sjølsagt, takk skal du ha...lønner seg å lese nøyaktig; permutere flisene.stensrud wrote:Det står i oppgaveteksten at "$G$ virker på $X$ ved å permutere flisene", så da blir vel $G=S_4$, hvor $S_4$ er den fjerde symmetriske gruppen. Én måte å se det på er at hvis du nummererer flisene $1,2,3,4$ fra venstre til høyre, så vil hver $s\in S_4$ endre på denne permutasjonen. Med litt casework endte jeg opp med
Fant ut at jeg kanskje kan skrive slik:
\[ \lvert X/G\rvert =r= \frac{1}{\lvert G\rvert}\sum_{g\in G}\lvert X^G\rvert=\frac{1}{|A_4|}\left( k^4+11k^2 \right) ,\]
der symmetri-gruppa er [tex]\,G=A_4\,[/tex]
Som også gir r = 15 for k=3.
Så blir dette en følge-oppgave...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]