DefinerMattegjest wrote:Oppfølgar:
Rekn ut det bestemte integralet (e* x * (1 - cos( x ) ) dx frå 0 til + uendeleg .
Oppfølger:
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
DefinerMattegjest wrote:Oppfølgar:
Rekn ut det bestemte integralet (e* x * (1 - cos( x ) ) dx frå 0 til + uendeleg .
LaKay wrote:Oppfølger
For det det er verdt så var begge iallefall riktig. Jeg må også si meg imponert med begge løsningene, en differensial og en ved hjelp av kompleks er flott (for øvrig imponert over at du tok alt på en eneste linje).MatIsa wrote:Litt usikker på om dette er gyldig, men mener å ha sett noe lignende før:Kay wrote:Oppfølger
Edit: Var visst litt sent ute der
Mattegjest wrote: Oppfølgar:
Rekn ut trippelintegralet (x+ y + z + a ) dxdydz , a > 0
over D ={(x,y,z) : x > 0 , y > 0 og z > 0 }
Sier aldri nei til en liten tur innom kompleks analyseKay wrote:For det det er verdt så var begge iallefall riktig. Jeg må også si meg imponert med begge løsningene, en differensial og en ved hjelp av kompleks er flott (for øvrig imponert over at du tok alt på en eneste linje).
Etter å brukt divergensteoremet til å skrive om volumintegralet til et overflateintegral medDennisChristensen wrote:Oppfølger: Lavære konstanter. Evaluér integralet der .
Bra jobba! Liker spesielt hvordan du utnyttet geometrien i problemet for å forenkle løsningen din. Eventuelt kan vi anvende et lurt triks og skrive integranden som et skalarprodukt:MatIsa wrote:Etter å brukt divergensteoremet til å skrive om volumintegralet til et overflateintegral med, innså jeg at det fantes en langt enklere løsning: Integranden er konstant langs plan, og man kan evaluere integralet ved å integrere over alle plan som har avstand mindre enn 1 til origo. La være et plan. Da er avstanden (med fortegn) fra til origo gitt ved . Vi ønsker å se på planene som oppfyller , altså , der . Skriv
derer bidraget til fra planet . Skjæringskurven mellom og enhetskula er en disk med radius og areal . Bidraget er da gitt ved . Her er . Fra figuren er det lett å se at . Dette gir da
MatIsa wrote:Oppfølger:
Plotter viDennisChristensen wrote:Oppfølger: Hviser et reelt tall lar vi være det største heltallet mindre enn eller lik . La være et naturlig tall. Finn
MatIsa wrote:Markus wrote:En oppfølger i samme gate:, der
Oppfølger: