Matriseproblem

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Gustav
Tyrann
Tyrann

La A og B være 2×2-matriser med heltallige matriseelementer, slik at A,A+B,A+2B,A+3B og A+4B alle er invertible og slik at alle inversene har heltallige matriseelementer.

Vis at A+5B er invertibel med heltallige matriseelementer.
Markus
Fermat
Fermat

Fant denne da jeg så på gamle problem i dette underforumet. Er vel dessuten en fin oppvarming til eksamen i Lineær Algebra som kommer snart.

Starter med et lemma; Hvis A er en 2x2-matrise med heltallselementer har A1 heltallselementer hvis og bare hvis det(A)=±1.

Bevis
() For en 2x2-matrise A=(abcd) er A1=1det(A)(dbca). Siden a,b,c,dZ og det(A)=±11det(A)=±1, vil A1 også ha heltallselementer.
() Vi har at I=AA1, så 1=det(I)=det(AA1)=det(A)det(A1). Dette gir at 1det(A1)=det(A). Siden A kun har heltallselementer er det klart at det(A)Z{0}. Den eneste måten dette kan skje på er hvis det(A1)=±1,for ellers ville det vært en motsigelse til at det(A)Z. Dette fullfører beviset.

Nå over til det faktiske problemet.
La D(n)=det(A+Bn) der A,B er matriser og nZ0. Vi vet fra informasjonen gitt i oppgaven og det lemmaet vi nettopp viste at D(0)=±1,D(1)=±1,D(2)=±1,D(3)=±1 og D(4)=±1. La A=(a1a2a3a4) og B=(b1b2b3b4). Nå er D(n)=(a1+nb1)(a4+nb4)(a2+nb2)(a3+nb3)=n2(b1b4b2b3)+n(a1b4+a4b1a2b3a3b2)+(a1a4a2a3) som vi ser er et polynom i n av grad 2. Da må D(n) være lineær, men se nå på D(0),D(1),D(2),D(3),D(4) Siden alle disse verdiene er lik ±1, og vi har 5 slike, må D(n) enten være lik 1 eller 1 minst 3 ganger. Siden D(n) er lineær kan vi maksimalt skjære x-aksen 2 ganger, og da kan samme verdi på y-aksen oppnås maks 2 ganger. Den eneste muligheten er at D(n) er konstant lik +1 eller 1. Da har vi at D(5)=±1, som er ekvivalent med at (A+5B)1 har heltallselementer av lemmaet.
Gustav
Tyrann
Tyrann

Ser bra ut!
Markus
Fermat
Fermat

En liten forsinket romjulsoppfølger til deg Gustav;

La A,B være to distinkte kvadratiske matriser med reelle elementer, slik at A3=B3 og A2B=B2A. Er A2+B2 invertibel?
Kay
Abel
Abel

Vi vet at A3=B3A2B=B2A Derfor følger det fra disse betingelsene (A2+B2)(AB)=A32A2B+2B2AB3=0, og ettersom at AB har A2+B2 en nulldivisor, derfor er ikke A2+B2 invertibel.

Litt mer standard oppfølger:

La A være en reell 2 × 2-matrise med minst en reell egenverdi.

Anta så at det finnes en reell 2 × 2-matrise B som ikke har noen reelle egenverdier slik at AB=BA.

Vis at A=[a00a] for en aR
Markus
Fermat
Fermat

Kay wrote:Vi vet at A3=B3A2B=B2A Derfor følger det fra disse betingelsene (A2+B2)(AB)=A32A2B+2B2AB3=0, og ettersom at AB har A2+B2 en nulldivisor, derfor er ikke A2+B2 invertibel.
Er jo for så vidt rett svar, og det er flott, men jeg forstår ikke helt hva du mener med at A2+B2 har en nulldivisor? Du er inne på noe med faktoriseringen din, men med mindre jeg har misforstått må du argumentere litt mer for å komme i mål. Slik løste jeg den:
[+] Skjult tekst
Som du selv påpeker er (A2+B2)(AB)=0 (regner med du bare slurva i utregninga forresten;(A2+B2)(AB)=A3A2B+B2AB3A32A2B+2B2AB3). Siden AB, vet vi at vi kan velge en vektor u slik at v=(AB)u0, da må (A2+B2)((AB)u)=(A2+B2)v=0. Men v er ikke lik nullvektoren, altså har det homogene likningsystemet (A2+B2)v=0 ikke bare den trivielle løsningen, og derfor er A2+B2 ikke invertibel (av invertible matrix theorem).
Oppgaven er fra Putnam 1991.

Kay wrote: Litt mer standard oppfølger:
La A være en reell 2 × 2-matrise med minst en reell egenverdi.
Anta så at det finnes en reell 2 × 2-matrise B som ikke har noen reelle egenverdier slik at AB=BA.
Vis at A=[a00a] for en aR
Mulig jeg overser noe, og jeg tviler egentlig ikke, og nå har jeg sett på dette så lenge at jeg må ha noen andre øyne til å se på det, men jeg får ikke dette til å stemme. Hvis A har minst en egenverdi så λR slik at Ax=λx. Nå er A(Bx)=BAx=Bλx=λ(Bx). Således må vi enten ha at Bx og x er egenvektorer av A med samme egenverdi, eller så er Bx=0. Hvis sistnevnte så er λ=0 en egenverdi til B siden Bx=0x=0, men da har B en reell egenverdi, som er en selvmotsigelse, så anta videre at Bx og x er slik at Bx=kx der kR{0}. Hvis k=1 er B lik identitetsmatrisen, men identitetsmatrisen har selvfølgelig egenverdien λ=1. På samme måte kan vi skrive Bx=kIx og få egenverdien k. Konklusjonen her er at uansett så vil B ha en reell egenverdi, selvmotsigende mot antagelsene i oppgaven.
Gustav
Tyrann
Tyrann

Markus wrote: Mulig jeg overser noe, og jeg tviler egentlig ikke, og nå har jeg sett på dette så lenge at jeg må ha noen andre øyne til å se på det, men jeg får ikke dette til å stemme. Hvis A har minst en egenverdi så λR slik at Ax=λx. Nå er A(Bx)=BAx=Bλx=λ(Bx). Således må vi enten ha at Bx og x er egenvektorer av A med samme egenverdi, eller så er Bx=0. Hvis sistnevnte så er λ=0 en egenverdi til B siden Bx=0x=0, men da har B en reell egenverdi, som er en selvmotsigelse, så anta videre at Bx og x er slik at Bx=kx der kR{0}. Hvis k=1 er B lik identitetsmatrisen, men identitetsmatrisen har selvfølgelig egenverdien λ=1. På samme måte kan vi skrive Bx=kIx og få egenverdien k. Konklusjonen her er at uansett så vil B ha en reell egenverdi, selvmotsigende mot antagelsene i oppgaven.
Du overser vel her muligheten for at egenrommet tilhørende λ er hele R^2. Da vil Bx og x godt kunne være lineært uavhengige (ikke parallelle) vektorer, selv med samme tilhørende egenverdi. Det gjør at A vil ha kun én egenverdi, λ.
Markus
Fermat
Fermat

Gustav wrote: Du overser vel her muligheten for at egenrommet tilhørende λ er hele R^2. Da vil Bx og x godt kunne være lineært uavhengige (ikke parallelle) vektorer, selv med samme tilhørende egenverdi. Det gjør at A vil ha kun én egenverdi, λ.
Selvfølgelig! :oops:

Da har det karakteristiske polynomet tilhørende A kun en løsning. Den eneste matrisa der egenrommet tilhørende egenverdien spanner hele R2 og der det karakteristiske polynomet kun har en løsning er A-en i oppgaveteksten.
Post Reply