Vis at
Matriseproblem
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Fant denne da jeg så på gamle problem i dette underforumet. Er vel dessuten en fin oppvarming til eksamen i Lineær Algebra som kommer snart.
Starter med et lemma; Hvis er en -matrise med heltallselementer har heltallselementer hvis og bare hvis .
Bevis
For en -matrise er . Siden og , vil også ha heltallselementer.
Vi har at , så . Dette gir at . Siden kun har heltallselementer er det klart at . Den eneste måten dette kan skje på er hvis ,for ellers ville det vært en motsigelse til at . Dette fullfører beviset.
Nå over til det faktiske problemet.
La der er matriser og . Vi vet fra informasjonen gitt i oppgaven og det lemmaet vi nettopp viste at og . La og . Nå er som vi ser er et polynom i av grad . Da må være lineær, men se nå på Siden alle disse verdiene er lik , og vi har slike, må enten være lik eller minst ganger. Siden er lineær kan vi maksimalt skjære -aksen 2 ganger, og da kan samme verdi på -aksen oppnås maks ganger. Den eneste muligheten er at er konstant lik eller . Da har vi at , som er ekvivalent med at har heltallselementer av lemmaet.
Starter med et lemma; Hvis
Bevis
Nå over til det faktiske problemet.
La
Vi vet at Derfor følger det fra disse betingelsene , og ettersom at har en nulldivisor, derfor er ikke invertibel.
Litt mer standard oppfølger:
La være en reell -matrise med minst en reell egenverdi.
Anta så at det finnes en reell -matrise som ikke har noen reelle egenverdier slik at .
Vis at for en
Litt mer standard oppfølger:
La
Anta så at det finnes en reell
Vis at
Er jo for så vidt rett svar, og det er flott, men jeg forstår ikke helt hva du mener med atKay wrote:Vi vet atDerfor følger det fra disse betingelsene , og ettersom at har en nulldivisor, derfor er ikke invertibel.
Mulig jeg overser noe, og jeg tviler egentlig ikke, og nå har jeg sett på dette så lenge at jeg må ha noen andre øyne til å se på det, men jeg får ikke dette til å stemme. HvisKay wrote: Litt mer standard oppfølger:
Lavære en reell -matrise med minst en reell egenverdi.
Anta så at det finnes en reell-matrise som ikke har noen reelle egenverdier slik at .
Vis atfor en
Du overser vel her muligheten for at egenrommet tilhørendeMarkus wrote: Mulig jeg overser noe, og jeg tviler egentlig ikke, og nå har jeg sett på dette så lenge at jeg må ha noen andre øyne til å se på det, men jeg får ikke dette til å stemme. Hvishar minst en egenverdi så slik at . Nå er . Således må vi enten ha at og er egenvektorer av med samme egenverdi, eller så er . Hvis sistnevnte så er en egenverdi til siden , men da har en reell egenverdi, som er en selvmotsigelse, så anta videre at og er slik at der . Hvis er lik identitetsmatrisen, men identitetsmatrisen har selvfølgelig egenverdien . På samme måte kan vi skrive og få egenverdien . Konklusjonen her er at uansett så vil ha en reell egenverdi, selvmotsigende mot antagelsene i oppgaven.
Selvfølgelig!Gustav wrote: Du overser vel her muligheten for at egenrommet tilhørendeer hele R^2. Da vil Bx og x godt kunne være lineært uavhengige (ikke parallelle) vektorer, selv med samme tilhørende egenverdi. Det gjør at A vil ha kun én egenverdi, .

Da har det karakteristiske polynomet tilhørende