Vis at
Matriser
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Av oppgavebetingelsene får vi så , og ved å multiplisere med på høyre side fås , og skrevet om er dette det samme som . På samme måte får vi at og ved å flytte over identitetsmatrisene og multiplisere med på venstre side fås , som på samme måte som istad kan skrives om til . Altså har vi at , ved å sette de to uttrykkene lik hverandre. Nå er
Og den ønskede konklusjonen følger.
Oppfølger:
La og være -matriser som er slik at . Vis at .
Hint:
Og den ønskede konklusjonen følger.
Oppfølger:
La
Hint:
Last edited by Markus on 07/01-2019 19:58, edited 1 time in total.
-
- Grothendieck
ForGustav wrote:Oppfølger: Lavære -matrisen gitt ved for . Finn rangen til .
Her er en:Gustav wrote:Korrekt selvfølgelig
Noen som har en oppfølger?
Alan og Barbara spiller et spill i en tom
Ekstraoppgave: Generaliser! Holder den vinnende strategien for en
For øvrig, til den forrige oppfølgeren din så er det ikke vanskelig å se at
Problemet blir vel at A vil kunne ha 0 som egenverdi, og dermed vil D bestå av en eller flere 0 på diagonalen, og da vil rangen ikke automatisk kunne leses ut av D uten at man faktisk beregner D eksplisitt.Markus wrote: For øvrig, til den forrige oppfølgeren din så er det ikke vanskelig å se ater symmetrisk, så den er diagonaliserbar og vil derfor være similær med . Det er mange invarianter mellom similære matriser, og jeg lurte på om det kanskje er mulig å utnytte noen av disse. Eksempelvis er jo rangen til og lik. Ikke at jeg har kommet så langt med dette, men det var en alternativ fremgangsmåte som kanskje kan fungere. Hvordan løste du den Gustav?
Jeg løste den ved å omskrive den til echelon form ved lignende radoperasjoner som Dennis